Intr-o lume in care tehnologia nu sta pe loc, mult prea simplele carduri bancare ar putea fi inlocuite de noi functii ale telefonului mobil. Aceasta trecere ar avea implicatii majore si asupra diverselor industrii ale economiei mondiale, in conditiile in care veniturile producatorilor de carduri ar migra spre dezvoltatorii de telefoane mobile.
Platile contactless au evoluat puternic in ultima perioada. Simpla atingere a cardului bancar de un cititor permite efectuarea platii. Ulterior, informatia plasata initial pe cipul cardului a fost inserata ulterior intr-un cip plasat intr-un breloc, intr-un ceas sau intr-o bratara, pentru ca in prezent tehnologia necesara pentru realizarea platilor sa fie inclusa in telefonul mobil.
Telefoanele mobile se transforma in instrumente de plata
Motivul pentru care industria a ales telefoanele mobile ca instrument care sa inglobeze si functia de portofel electronic a fost penetrarea mare a tehnologiei la nivelul tuturor pietelor si segmentelor de populatie.
“Ridicati telefoanele mobile in aer. Cat v-a luat, 2 secunde? Acum ridicati cardul bancar. Nu-i asa ca va ia mult mai mult, pana il scoateti din portofel?”.
In acest mod si-a inceput Joshua Peirez, presedintele executiv al MasterCard, discursul in cadrul summitului international al cardurilor de la Paris, pe care Conso.ro
l-a prezentat in exclusivitate pentru Romania.
Primul pas in transformarea telefonului mobil in mijloc de plata a constat in alipirea unui dispozitiv, care putea fi citit de terminalele speciale ale comerciantilor.
Ulterior au aparut telefoanele mobile cu tehnologie NFC – Near Field Communication. Acestea permit atat plata prin simpla apropiere a telefonului de cititoarele din magazine, cat si posibilitatea de a implementa diverse aplicatii ce pot fi accesate prin intermediul ecranului telefonului si al butoanelor.
“Spre exemplu, poti sa iti verifici soldul contului, sa vezi ultimele tranzactii sau sa implementezi diverse aplicatii bancare suplimentare”, a precizat pentru Conso.ro, James Davlouros, vicepresedinte al MasterCard.
Acest mijloc de plata a fost introdus si in Romania in 2007, de catre ING Bank, in cadrul unui program pilot.
In ciuda simplificarii vietii posesorilor de carduri, introducerea platilor prin telefoanele NFC la scara larga ar zgudui din radacini o industrie extrem de activa pe piata: cea a producatorlori de carduri.
In conditiile in care acest instrument ar fi inlocuit in totalitate de telefoanele mobile, companii gigant, care se ocupa de producerea plasticului si-ar vedea veniturile puternic diminuate si investitiile in tehnologii performante neamortizate.
Doar in Europa exista peste 500 de milioane de carduri bancare MasterCard si Maestro si 350 de milioane de carduri VISA ce trebuie reinnoite o data la 2-3 ani. La un pret minim de 1 euro pentru un card cu cip, cifra de afaceri a industriei capata astfel proportii importante.
O actiune defensiva pe care producatorii o arata acum mai mult decat oricand este incercarea de a duce cardul dincolo de un simplu dreptunghi de plastic, pentru a-si fideliza utilizatorii. De la transformarea intr-un obiect de fashion statement, prin personalizare sau aditionare de foite de aur si diamante, si pana la inserarea de mini ecrane digitale, cardurile au inceput deja lupta pentru supravietuire.
De cealalta parte se situeaza producatorii de telefoane mobile. In conditiile in care pentru platile NFC sunt necesare telefoane special concepute in acest sens, marile companii ar avea o intreaga noua piata de deservit.
Europenii, mai reticientii decat indienii
Tehnologia este inca la inceput si implementarea in randul consumatorilor ar putea dura mai mult decat si-ar dori jucatorii din piata. In Europa, au existat o serie de programe pilot, cele mai numeroase fiind in Franta si Marea Britanie, insa nu toate s-au finalizat cu implementarea propriu zisa a serviciului in piata.
Spre
exemplu, in Italia, lansarea la scara larga a tehnologiei NFC a fost de curand amanata de catre compania de telefonie mobila Telecom, in conditiile in care in urma cu un an fusese demarat un program pilot in acest sens.
In Norvegia un program pilot similar a fost lansat in aceasta luna impreuna cu banca DnB Nor, iar in Franta va fi lansat un nou program pilot in 2010.
Cel mai mare succes il au insa platile cu telefonul mobil in India. Una dintre explicatii o reprezinta utilizarea la scara larga a telefoanelor mobile in randul populatiei. Pe de alta parte, India este o piata inca tanara in care pot fi testate anumite servicii bancare, precum plata fara cash, prin introducerea direct de tehnologie hi-tech si nu prin inlocuirea celei vechi.
In orasul Bangalore, Vodafone, Nokia, Citibank si MasterCard si-au unit fortele pentru a testa tehnologia NFC la scara cat mai larga. In prezent, cateva mii de locuitori ai orasului indian isi platesc cumparaturile prin simpla apropiere a telefonului de cititoarele amplasate in magazine. Tinta acestui demers este emiterea a 5.000 de telefoane echipate cu tehnologie NFC in Bangalore.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News