In ultima vreme, s-a observat un val de atacuri asupra clientilor care folosesc solutii de internet banking, iar sirul tentativelor de acest gen este de asteptat sa continue. Utilizatorii pot evita insa furtul datelor personale daca respecta cateva reguli de baza atunci cand navigeaza pe internet.
Deoarece internetul este o retea publica este important ca fiecare sa-si ia cateva masuri de siguranta atunci cand foloseste calculatorul. Prin luarea masurilor adecvate se pot reduce sansele ca cineva sa obtina datele personale si sa aiba acces la contul bancar.
Primul pas este de a intreba banca ce masuri de securitate a pus in practica si cum protejeaza transmiterea informatiilor atunci cand se acceseaza aplicatia de online banking. In general, bancile folosesc in acest sens site-uri securitizate - adresa URL incepe cu https - ceea ce inseamna ca informatiile sunt criptate. In plus, majoritatea browserelor de internet afiseaza in dreapta-jos simbolul un chei, avertizand utilizatorul ca intra pe un site securitizat.
Prin urmare, regula de baza este ca inainte de a transmite informatii personale, clientul sa verifice mai intai daca site-ul respectiv respecta conditiile minime de securitate. Aceleasi reguli se aplica si pentru e-mail, care nu este nicidecum o modalitate sigura de a comunica informatii confidentiale.
Inainte de a tasata numele de utilizator si parola, este bine sa verifici daca folosesti intradevar site-ul bancii. Impostorii creeaza de multe ori site-uri care arata la fel ca cel real, pacalind astfel clientii sa-si dezvaluie codurile de acces.
Totodata, este bine ca atunci cand se acceseaza aplicatia bancii sa fie deschisa o singura fereastra de browser. Iar, imediat ce s-au incheiat tranzactiile, clientul trebuie sa iasa de pe site-ul bancii.
Alegerea cu atentie a parolei este un alt mijloc prin care se pot evita fraudele. In general, sunt recomandate parolele formate dintr-o combinatie de litere si cifre. In plus, clientii sunt sfatuiti sa-si schimbe regulat parola, de exemplu, la un interval de trei luni. Pe de alta parte, trebuie evitate parolele care sunt usor de ghicit, cum ar fi numele mic, ziua de nastere sau seria de buletin.
De asemenea, clientii sunt sfatuiti sa verifice cu atentie in fiecare luna extrasul de cont si sa semnaleze bancii orice eroare aparuta.
In cazul in care o persoana a suferit o frauda, primul lucru pe care trebuie sa-l faca este sa anunte banca. Dupa acest moment, banca este responsabila pentru toate pierderile aparute. Insa, chiar si s-au produs pagube pana la momentul notificarii, clientul are dreptul sa ceara bancii o despagubire, conform reglementarilor BNR. Paguba care poate fi suportata de client este de cel mult echivalentul a 150 euro, iar dincolo de acest prag banca este obligata sa suporte orice pierdere. Insa, daca se dovedeste ca utilizatorul a actionat cu neglijenta, atunci banca nu mai are nici o raspundere.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News