Efectul crizei financiare se resimte si asupra companiilor de leasing, care au inceput sa fie mai atente in selectionarea clientilor. Limitarea accesului la sursele de finantare din strainatate a condus la o tendinta generala de crestere a dobanzilor la euro, cu aproape 2 puncte procentuale.
Pentru sectorul financiar, criza financiara a insemnat in principal limitarea accesului la imprumuturile din strainatate. Institutiile autohtone s-au trezit astfel in imposibilitatea de a atrage noi resurse pentru creditare.
Pentru a depasi aceste constrangeri, bancile s-au refugiat pe piata locala si au inceput sa atraga la dobanzi tot mai mari economiile companiilor si ale populatiei. In cazul firmelor de leasing, acest lucru nu este posibil, deoarece legea nu le permite sa atraga depozite.
Companiile se bazeaza pe sprijinul actionarilor
« In momentul de fata, limitarea accesului la sursele de finantare reprezinta o problema cu care se confrunta societatile de leasing », afirma Mihaela Mateescu, director general la Raiffeisen Leasing.
In aceste conditii, activitatea de leasing se va concentra pentru o perioada determinata in jurul jucatorilor, care reusesc sa atraga resurse care sa le permita continuarea activitatii, spune Dan Constantinescu, managing director la UniCredit Leasing.
Mateescu este de parere ca jucatorii care apartin unor grupuri financiar-bancare vor putea atrage resurse din grup, dar la costuri substantial sporite fata de prima jumatate a anului.
Seful Raiffeisen Leasing spune ca, pentru a-si asigura resurse de finantare, una dintre solutii este chiar monitorizarea mai atenta a rambursarilor la contractele existente.
In prezent, aproape toate companiile practica dobanzi mai mari decat in urma cu 2-3 luni. De exemplu, UniCredit Leasing a majorat dobanzile la finantarile auto in euro de la 8,5% la 9,75%, BCR Leasing - de la 8% la 9,5%, BRD Sogelease – de la 7,9% la 10,5%, iar Raiffeisen Leasing – de la 8,5% la peste 10%.
“Costurile de finantare au crescut odata cu deteriorarea situatiei internationale si a pozitiei tarii noastre in peisajul economic international. Astfel ca am fost nevoiti sa reflectam catre clienti o parte din aceste costuri”, explica Dan Constantinescu.
"Situatia curenta ne cere o abordare a tranzactiilor mai atenta si mai preventiva” spune Constantinescu. El subliniaza ca pentru a controla calitatea portofoliului, companiile pot cere un avans mai mare sau pot reduce perioada de rambursare.
“De asemenea, valoarea reziduala poate fi un element important al tranzactiei care sa permita clientilor nostrii sa beneficieze in urmatoarele luni de un cashflow pozitiv”, afirma Constantinescu.
Firmele de leasing sunt mult mai vigilente acum in analizarea cererilor de finantare. “Suntem foarte atenti in privinta clientilor, cui acordam finantari, in special, la firmele din domenii care sunt afectate de criza financiara. Altfel, daca o companie are un plan bun, un management eficient, care activeaza intr-un segment viabil, suntem deschisi la finantare », precizeaza Mihaela Mateescu.
Totodata, modificarile aduse de BNR regulamentului pentru credite a determinat ca suma imprumutata de populatie sa scada si in cazul contractelor de leasing.
O serie de companii de leasing obtinusera avizul bancii centrale pentru a acorda finantari in conditiile unui grad de indatorare mai ridicat. Noile modificari legislative au obligat insa companiile sa limiteze gradul de indatorare la 35%, pana cand vor obtine din nou avizul BNR.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News