Un grup de organizatii solicita introducerea unui randament minim garantat pentru fondurile de pensii, care sa fie corelat cu rata inflatiei pentru a proteja valoarea contributiilor in timp. Administratorii de fonduri private avertizeaza insa ca acest lucru va dauna pe termen lung participantilor.
Mai multe organizatii ale societatii civile - Grupul de Economie Aplicata, Societatea Academica din Romania, Academia de Advocacy, Confederatia Patronala a Industriilor, Serviciilor si Comertului, Blocul National Sindical Cartel Alfa – propun introducerea unui randament minim garantat pentru fondurile de pensii. In conditiile in care noul sistem presupune ca fiecare angajat sa contribuie la un fond privat de pensii ce ii va administra banii, urmand sa ii fie restituiti la varsta pensionarii, semnatarii petitiei considera corecta si legitima existenta unei garantii ca acesti bani nu vor fi pierduti.
Protectie impotriva inflatiei
Organizatiile arata ca in termeni nominali suma de primit inapoi in perioada pensionarii va fi aceeasi cu cea investita. Insa, in termeni reali, inflatia va avea o mare influenta. Peste 30 de ani, de exemplu, suma de 10 lei nu va avea aceeasi valoare ca in prezent ci una mai mica. Se impune, deci, protejarea investitiei prin introducerea unui randament minim garantat, egal sau chiar mai mare decat rata inflatiei.
In opinia initiatorilor propunerii, sarcina de acoperire a acestei garantii ar trebui sa revina in totalitate administratorilor de fonduri de pensii, ei fiind gestionarii unici ai banilor populatiei. Sistemul este de fapt unul de economisire, trebuind deci sa ofere o minima garantie. Randamentele fondurilor pot fi cu usurinta negative, ele depinzand de modul in care sunt administrati banii de catre societatea de administrare.
Cele 6 organizatii evidentiaza faptul ca in Elvetia randamentul este modificat anual, in functie de circumstantele pietei, fiind mereu peste rata inflatiei. In alte tari precum Chile, randamentul minim se calculeaza ca procent din randamentul mediu real al tuturor fondurilor sau ca procent din randamentul titlurilor de stat, cum este cazul Sloveniei.
Legislatia actuala prevede ca rata de rentabilitate minima a fondurilor de pensii va fi stabilita de catre Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), fara a preciza modalitatea de calcul. Acest indicator va masura performanta fodurilor pentru ultimii doi ani, astfel ca de-abia in 2010 se va publica pentru prima oara nivelul sau. Iar, in cazul in care un fond inregistreaza timp de 4 trimestre consecutive un randament mai mic decat pragul minim, acesta va pierde autorizatia de functionare.
Castigurile pe termen lung pot fi sacrificate
Administratorii de fonduri contesta insa propunerea unui randament minim garantat. Asociatia pentru Pensiile Adminstrate Privat din Romania (APAPR) considera ca o eventuala modificare a legii in acest sens ar duce la orientarea administratorilor de fonduri de pensii spre investitii pe termen scurt care sa le permita atingerea procentului impus. Iar, participantii la aceste fonduri - populatia – va fi privata in consecinta de castigurile pe termen lung, care depasesc de regula cu mult dobanzile bancare.
Introducerea unei asemenea garantii, sustine APAPR, va duce la imposibilitatea fondurilor de pensii din Romania de a face investitii pe pietele externe, ceea ce va conduce la cresterea riscului plasamentelor, din cauza faptului ca sumele de bani vor fi investite pe piata financiara interna.
Si, in cazul in care Romania va trece prin perioade de recesiune economica, efectele se vor reflecta in randamentele fondurilor de pensii. In asemenea situatii, plasamentele in alte tari cu o economie stabila in acea perioada ar putea atenua efectele. Pe langa aceasta, prin investirea in instrumentele cu venit fix de care dispune piata romaneasca actuala, randamentele fondurilor de pensii vor fi uneori chiar mai mici decat rata inflatiei. Reprezentantii APAPR subliniaza ca in trecut au fost perioade in care ratele titlurilor de stat sau depozitelor bancare s-au situat sub cea a inflatiei.
APAPR sustine faptul ca o schimbare actuala a legii in vederea introducerii randamentului minim garantat ar fi in “totala contradictie cu practicile UE”, deoarece la momentul constituirii, fondurile de administrare si-au realizat planul de afaceri conform legilor momentului, orice modificare rasturnand calculele initiale.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News