Decizia de a cumpara o masina sau alta tine in multe cazuri de pret. Romanii sunt interesati in primul rand de acest aspect, lucru dovedit si de statistici. Oamenii care platesc mai mult pentru o masina cu motor diesel, se gandesc in perspectiva. Astazi e greu de spus insa daca o asemenea alegere te mai ajuta sa-ti recuperezi investitia initiala.
In ultimii ani, tot mai multi romani au ales sa-si cumpere o masina echipata cu motor diesel. Acum, ponderea acestora in totalul masinilor vandute se apropie de 50%, fiind astfel foarte apropiata de tendinta europeana. Acolo, masinile diesel se bucura de un mare succes, reprezentand 50,7% din totalul vanzarilor. La noi, proportia este de 41%, urmand sa mai creasca pe fondul vanzarilor bune pe care le are modelul Dacia Logan diesel pe piata interna.
Argumentele in favoarea acestei alegeri tin in special de consumul mai mic de combustibil si, implicit, de costurile mai reduse. Din acest punct de vedere, masinile cu motoare pe benzina sunt mai costisitoare, avand un consum de combustibil mare, in special in mediul urban. Economiile facute cu costul combustibilului, faceau ca investitia intiala mai mare facuta prin cumpararea unei masini diesel sa se amortizeze in cativa ani.
In ultima vreme insa se observa o scadere a cererii pentru acest tip de motorizare. In Europa, dupa trei ani de crestere sustinuta, vanzarile de masini diesel au cunoscut in acest an o stagnare. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piata Jato Dynamics, cota de piata a masinilor echipate cu motoare diesel nou inmatriculate a marcat un declin de 0,3% in perioada ianuarie-februarie 2006 fata de intervalul similar al anului trecut. Cota de piata a scazut cu 7% in Austria, cu 4% in Italia si cu 2% in Franta si Cipru. Si in Germania, scaderea a fost de un punct procentual.
?Costurile de retehnologizare suportate de constructorii auto pentru adoptarea normelor de poluare Euro 4 au condus la marirea diferentelor de pret dintre masinile echipate cu motoare pe benzina si cele cu propulsoare diesel, ceea ce a diminuat cererea pentru cele din urma?, afirma analistii de la Jato Dynamics
Constructorii au reusit sa produca motoare diesel tot mai puternice, care ajung sa concureze cu cele pe benzina, eliminand astfel unul din marile dezavantaje ale acestui tip de motor. Performanta s-a reflectat insa in costul mai ridicat al masinilor.
Un lucru pe care multi il uita cand vorbesc de avantajele motoarelor pe motorina este costul ridicat al intretinerii acestora. Reviziile pentru un diesel sunt mai dese, uleiul si piesele de schimb sunt mai scumpe.
Unii importatori recomanda schimbarea uleiului si a filtrului de ulei la 7.500 de km si a celui de motorina la 15.000 de km. Asta se intampla si pentru ca motorina de pe piata romaneasca este de multe ori neadecvata.
Mai trebuie spus ca un motor diesel nu reactioneaza foarte bine la temperaturi scazute. Chiar si cele mai moderne motoare tot mai au probleme la pornire, in cazul unor temperaturi de -10 grade Celsius.
Consumul mai mic devine avantajos la kilometri mai multi
Oscilatiile de pe piata mondiala a petrolului au reusit in ultimul an sa diminueze mult si avantajul legat de costul combustibilului pentru motoarele diesel. Astazi, un litru de motorina e aproape la fel de scump ca cel de benzina. Petrom vinde un litru de benzina ECO Premium cu 3,47 lei, in timp ce litrul de motorina Top Euro Diesel 4 costa 3,41 lei.
Singurul considerent pentru care o masina diesel este mai rentabila decat una pe benzina este legat de consum. Insa acest lucru devine vizibil doar in cazul persoanelor care parcurg zeci de mii de kilometri pe an. "Avand in vedere pretul actual al combustibililor, dar si costurile de intretinere si performantele motoarelor, putem spune ca diferenta de pret se justifica numai pentru proprietarii care depasesc 50.000-60.000 de kilometri rulati pe an", spune Cristina Preoteasa, area sales manager la Brady Trade, dealer Skoda.
Si, tinand cont de faptul ca in Romania o masina sta la un proprietar, in medie, 5-6 ani, este posibil ca persoana care cumpara un autoturism nou sa nu-si amortizeze in acest interval investitia.
Ultima tendinta o reprezinta acum masinile cu motoare pe benzina care imprumuta tehnologii de la cele diesel. Acesta este cazul motorului FSI, dezvoltat de grupul Volkswagen sau alte tipuri de motoare hibride, testate de Toyota sau de alti constructori. Se urmareste astfel sa se imbine performanta motoarelor pe benzina cu eficienta celor pe motorina: putere sporita si consum redus.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News