Ministerul Finantelor Publice (MFP) mentine si in 2017 programul Prima Masina, desi in cei doi ani de derulare nu s-a dovedit a fi unul de succes. Plafonul alocat pentru acest an va fi insa redus la jumatate fata de anul trecut, la 50 de milioane de lei, si finantat din banii neutilizati in 2016.
Institutia a publicat pe site-ul propriu un proiect de Hotarare care stabileste conditiile de derulare a programului in acest an.
Anul trecut s-a cheltuit doar 1,41% din alocarea de 100 de milioane de lei, din care a fost finantata achizitionarea a doar 75 de masini.
In 2015, in primul an de functionare, programul a avut alocat un plafon de 350 de milioane de lei, din care au fost emise garantii de 3,26 milioane de lei, adica 0,93% din total, pentru 193 de masini.
Astfel, in total, prin programul guvernamental au fost cumparate
doar 268 de masini in aproape doi ani de la lansare.
Potrivit Ministerului, pana la finalul anului trecut, nu a fost solicitata nicio executare a garantiilor emise.
Prin programul Prima Masina, persoanele fizice pot achizitiona, prin credit garantat de stat in proportie de 50%, o masina al carei pret de achizitie nu depaseste 50.000 de lei, la care se adauga TVA.
Cumparatorul este obligat sa asigure masina printr-o polita full Casco fara fransiza, care va acoperi cel putin riscurile totale si partiale de furt si dauna.
Pentru finantare este necesar un avans de cel putin 5% din pretul de achizitie, iar creditul este acordat pe maximum cinci ani.
Incepand din luna iunie a anului trecut, in contul avansului clientul poate aduce si prima de casare obtinuta in cadrul programului de stimulare a innoirii Parcului auto national, cunoscut sub denumirea Rabla.
Explicatii pentru insuccesul programului
Croit dupa modelul Prima casa, programul nu se bucura nici pe departe de aceeasi atractivitate. Insuccesul programului este pus de jucatorii din piata pe seama complexitatii procesului.
"Produsul e destul de ieftin din punct de vedere al costurilor, insa e destul de complicat din punct de vedere al procedurilor care trebuie realizate pentru contractarea lui, dar si al limitarilor legislative. Toate cele trei puncte sunt atat de complicate incat il fac pe potentialul client sa nu accepte aceasta solutie, ci sa se indrepte spre o alternativa mai scumpa, de genul
creditelor de nevoi personale, dar care e ultrarapida din punct de vedere legal", sustine reprezentantul unui broker de credite.
In plus, banii sunt obtinuti mai repede in cazul unui credit de nevoi personale, nu este nevoie nici de avans si nici de polita Casco, mai spune sursa citata.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News