Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a amendat 15 banci pentru publicitate inselatoare. Amenzile insumeaza peste 500.000 de lei. In plus, institutiile amendate sunt obligate sa restituie clientilor sumele incasate ilegal, sa corecteze contractele incheiate si sa suspende campaniile publicitare pentru a intra in legalitate.
Cele 15 banci amendate sunt Raiffeisen Bank, Piraeus Bank, BCR, Bancpost, UniCredit, Credit Europe, CEC Bank, OTP Bank, BRD, Garanti BANK, Alpha Bank, ING Bank, Libra Internet Bank, Banca Transilvania si Leumi Bank.
Sanctiunile au fost aplicate ca urmare a controlului tematic pe publicitate, in cadrul caruia comisarii verifica modul in care bancile isi promoveaza produsele in media, derulat in perioada 28 august - 6 octombrie 2017.
Care sunt cele mai frecvente nereguli?
Printre neregulile cel mai des constatate se numara faptul ca banca nu a mentionat, in clipul sau pliantul publicitar, un exemplu reprezentativ pentru rata dobanzii, durata creditului, dobanda anuala efectiva (DAE), valoarea totala platibila de catre consumator si valoarea ratelor lunare. In plus, Autoritatea a constatat si faptul ca nu era furnizata consumatorului informatia privind faptul ca sunt posibile fluctuatii ale ratei de schimb valutar, care ar putea afecta suma ce trebuie platita de client.
In plus, au fost descoperite mai multe pliante publicitare referitoare la credite imobiliare, care nu cuprindeau informatii referitoare la contractele de credit sau consemnau ca avantaj comision 0% la rambursarea anticipata, desi acesta este prevazut de legislatia in vigoare.
Absenta unor comisioane era, de asemenea, prezentata ca un avantaj la acordarea unui credit, desi acestea sunt interzise prin lege.
La una din banci, ANPC a descoperit ca un tip de serviciu este valabil doar pentru o perioada limitata, ulterior fiind insa extins. De asemenea, in cazul dobanzii la un credit nu se specifica daca aceasta este fixa sau variabila.
In alt caz, Autoritatea a constatat ca aplicarea unui comision lunar de administrare la valoarea totala a creditului reprezinta o incalcare a prevederilor legale, fiind decisa restituirea sumelor incasate fara baza legala.
Diferente intre tarifele din pliant si cele din contract
Totodata, au fost descoperite abateri la contractele pentru carduri de credit, precum diferente intre tarifele inscrise in pliantele publicitare si cele din contracte, sau inscrierea cu caractere foarte mici si intr-un loc putin vizibil a unor informatii importante pentru consumator.
In acelasi timp, pentru un credit pentru achizitionarea unei locuinte, banca nu avertiza cu privire la variatia indicelui de referinta. De asemenea, la publicitatea unor credite imobiliare, inspectorii ANPC au constatat ca erau mentionate avantaje care de fapt nu existau.
In plus, neregulile au fost gasite si in campanii si pliante publicitare care anuntau facilitati pentru creditele de nevoi personale cu ipoteca si fara ipoteca, desi in realitate se refera doar la cele fara ipoteca cu dobanda fixa standard.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News