Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a inaintat in instanta 46 de actiuni impotriva bancilor, pentru clauze abuzive din contracte de credit, in perioada 2016 – 2017. In aceeasi perioada, institutia a emis noua ordine prin care s-a dispus incetarea practicilor comerciale incorecte.
De asemenea, in cazul practicilor incorecte, institutia a dispus si aducerea la conformitate cu prevederile legale a contractelor.
In cazul in care actiunile in instanta sunt castigate de ANPC, “hotararea instantei se va aplica tuturor contractelor de acelasi tip incheiate de respectiva institutie de credit”.
Datele sunt cuprinse intr-un raport al ANPC, intocmit in urma unor verificari desfasurate la banci incepand din 2015, si publicat pe site-ul Ministerului Economiei.
Astfel, potrivit documentului, in perioada 27 noiembrie 2015 - 31 martie 2016 au fost facute verificari vizand respectarea prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre banci. In urma acestor controale au fost incheiate 249 de procese-verbale de constatare a contraventiei, cu amenzi in valoare totala de 1,74 milioane de de lei.
In acelasi timp, s-a dispus restituirea catre consumatori a unor sume in valoare de 1,1 milioane de lei, 112.161,3 euro, 361.829 de franci elvetieni si 361,13 dolari. De asemenea, la nivel national au fost instrumentate 10.476 de reclamatii privind bancile. In total, in cadrul controalelor, au fost verificate 17 institutii bancare.
ANPC mai mentioneaza, in raport, ca, pentru nerespectarea prevederilor legale referitoare la faptul ca „se interzice perceperea unui comision de retragere pentru sumele trase din credit”, au fost sanctionate un numar de 9 banci. Pentru operatorii financiari sanctionati s-a propus aducerea tuturor contractelor similare in conformitate cu legislatia in domeniu in termen de 30 de zile.
Ce nereguli s-au descoperit la IFN-uri?
De asemenea, in acest an, in perioada 8 mai - 16 iunie, au fost facute verificari si la institutii financiare nebancare (IFN) pentru contracte incheiate in perioada februarie - mai.
In acest caz, Autoritatea mentioneaza faptul ca au fost verificate 40 de institutii financiare nebancare, si, ca urmare a neregulilor descoperite, au fost aplicate amenzi in valoare totala de 337.000 de lei. In plus, au fost dispuse diverse masuri de remediere a problemelor constatate. La nivel national, au fost instrumentate 6.137 de reclamatii.
"La nivelul structurii centrale, au fost incheiate 57 de procese-verbale de constatare a contraventiei, cu amenzi in valoare totala de 489.000 de lei si au fost restituite consumatorilor sume in valoare de 489.155,73 lei, 20.082,93 euro, 13.724,76 franci elvetieni si 252,23 dolari", se mai mentioneaza in raport.
De asemenea, in raportul mentionat sunt detaliate neregulile depistate la fiecare unitate verificata, precum si masurile luate de ANPC. In schimb, institutia nu a publicat si numele bancilor la care au fost descoperite nereguli.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News