Criza financiara a produs pierderi bancilor prin acumularea de credite neperformante, dar a produs, in acelasi timp, si o criza a relatiei dintre client si banca. Directorul general adjunct al BRD – Groupe Societe Generale, Petre Bunescu, sustine ca la baza meseriei de bancher sta calitatea umana.
"In foarte mare masura, criza a venit si cu o criza extrem de severa in ceea ce priveste relatia client-banca. Acest capital de incredere intre client si banca s-a naruit dramatic. Au fost foarte multe cazuri de clienti care nu aveau nicio solutie de a traversa criza, altii au uitat sa mai vina la banca, au inchis portile societatilor lor, iar mare parte din credite au devenit neperformante. Acestea erau masurate cu cu o singura cifra inainte de criza si s-a ajuns la 22% – 24% – 25% din totalul creditelor, iar daca se luau in calcul si creditele sensibile, se ajungea la peste 30% din portofoliul sistemului bancar", a precizat Petre Bunescu.
In opinia sa, acest nivel al creditelor neperformante a fost generat de doi factori: criza in sine si activitatea bancilor. "In anii de euforie bancara sau exuberanta irationala, cum ii spunea Alan Greenspan, am slabit fraiele analizelor de risc si nu se punea problema decat sa se vanda credite. (...) Eu spun ca cel mai bun credit este cel pe care nu-l dai si acela pe care il recuperezi 100%. Restul inseamna risc de neperformanta", a mai spus Bunescu.
Potrivit acestuia, creditarea populatiei pentru nevoie personale pe perioade de 9 - 10 ani a constituit o greseala. "Creditele de retail, poate cu exceptia duratei, nu erau rele, dar calitatea celor care ofereau si calitatea clientelei, de multe ori, lasa de dorit. Activitatea de cunoastere a clientelei era tratata marginal", a subliniat reprezentantul BRD.
El considera ca pe viitor, accentul trebuie sa se mute pe o consiliere reala si corecta a clientului prin oferirea creditului potrivit, nu cu suma cea mai mare, pentru ca in trecut au venit clienti cu "proiecte faraonice", au primit finantarea si apoi au abandonat proiectele, creditele devenind neperformante.
In privinta reluarii creditarii, Petre Bunescu este de parere ca aceasta nu s-a oprit nicicand. In prezent, creditele de consum au inceput sa se reia, pe masura reducerii dobanzilor dar si a faptului ca imprumuturile vechi au ajuns la scadenta. Pe partea de IMM-uri, bancile au fost nevoite sa restructureze masiv finantarile acordate, insa companiile mari nu au fost la fel de afectate.
"Avem credite noi de 15 miliarde de lei in primele patru luni din an. Daca extrapolam ajungem la 60 de miliarde de lei la finalul anului, si s-ar putea sa avem chiar mai mult", a subliniat Bunescu.
El a subliniat, insa, ca activitatea de banking inseamna relatia cu clientii, adica acordarea de credite unor clienti sanatosi care sa poata restitui creditele pe care le-au contractat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News