Oferta OPT Bank Romania pentru clientii cu credite in franci elvetieni, abia lansata, produce deja nemultumiri in randul acestora din cauza prezentei unor clauze considerate abuzive in contractele de conversie Asociatia Utilizatorilor Romani de Servicii Financiare (AURSF) a identificat aceste clauze si solicita bancii sa le elimine.
Avocatul Alexandra Burada, reprezentant al AURSF si membru in echipa de negociere dintre clienti si banci, atrage atentia, intr-o scrisoare adresata presedintelui bancii, Laszlo Diosi, ca prevederi precum obligarea clientului sa renunte la litigii in justitie sau anularea ofertei in cazul in care apar acte normative care ofera inlesniri la plata nu sunt folositoare nici clientilor, nici bancii.
”In considerarea discutiilor purtate in cadrul negocierii, avand ca obiect conversia creditelor acordate in franci elvetieni (CHF) insotita de impartirea echitabila a poverii suportate de imprumutati, revin catre dvs. cu o opinie precum si cu o solicitare, in speranta ca voi reusi, macar cu aceasta ocazie, sa va conving sa reanalizati o parte din conditiile contractuale pe care le propuneti clientilor dvs. cu ocazia acestei oferte de conversie. Ca o reamintire, am subliniat in cadrul discutiilor purtate ca orice clauza de natura a crea un dubiu asupra bunei credinte cu care OTP Bank Romania SA intelege sa isi construiasca oferta, ca de exemplu caracterul reversibil al ofertei sau renuntarea la litigii viitoare nascute in baza contractului nou incheiat, nu vor fi considerate acceptabile si vor afecta negativ exercitiul pe care vi l-ati propus”, a explicat reprezentantul AURSF.
Banca isi rezerva dreptul sa rezilieze contractul daca apare o Lege care ofera clientului inlesniri
Ea s-a referit in special la caracterul reversibil al ofertei. Potrivit Alexandrei Burada, una din clauzele contractuale prevede ca, in situatia in care clientul nu respecta obligatiile cu privire la renuntarea la litigiile prezente sau viitoare, sau daca, oricand dupa data noului contract, intervine o Lege, independent de vointa clientului, care ii ofera acestuia inlesniri la plata, ”banca are dreptul de a rezilia prezentul Contract in intregime”.
”Aceasta clauza ridica atat probleme juridice cat si tehnice care nu fac decat sa demonstreze „graba” si „usurinta” cu care a fost inserata aceasta clauza, fara a fi cantarite calitatea juridica a clauzei, posibilitatea tehnica de aplicare a acesteia, probabilitatea reala ca aceasta clauza sa isi produca efectele si mai ales efectul negativ pe care prezenta acesteia in Contract il va avea asupra ofertei lansate de dvs. al carei caracter benefic pentru consumatori l-am subliniat de atatea ori”, se mai arata in scrisoarea citata.
Potrivit avocatului mentionat, in noile contracte mai exista clauze care ”mascheaza de fapt conditionarea clientului de a renunta la orice litigii pe viitor, litigii in temeiul noului contract incheiat”. Astfel, ”in situatia in care orice clauza din Contractul nou este anulata de o instanta de judecata, contractul „se reziliaza in intregime”.
”Atragem atentia ca aceasta clauza se va aplica si in situatia in care se obtine de catre o autoritate o hotarare judecatoreasca cu efect erga omnes (adica se aplica tuturor contractelor de tipul respectiv - n.r.), caz in care un client „nevinovat” se poate trezi cu contractul „anulat” in intregime.
Viceguvernator BNR: Bancilor le este frica de incertitidinea legislativa
Pe de alta parte, viceguvernatorul Bancii Nationale a Romaniei, Bogdan Olteanu, justifica prezenta unor astfel de clauze cu teama bancilor de interventia legislativa.
Insa, in opinia sa, aceste prevederi nu pot fi considerate clauze abuzive atata vreme cat contractele de conversie dintre debitori si banca nu au fost semnate. "Inca nu vorbim despre contracte, sunt doar propuneri pe care omul le poate refuza. Nu am vazut pana acum oferta, dar daca bancile ajung sa scrie asa ceva intr-un contract, va dati seama cat de incerta este legea din Romania? Bancilor le este frica de faptul ca nu stiu ce lege va fi aprobata", a subliniat Bogdan Olteanu.
Pe de alta parte, reprezentantii BNR sustin ca banca centrala nu poate interveni in contractele comerciale dintre banci si clienti.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News