Tot mai multe banci renunta la costurile standard la creditele acordate clientilor persoane fizice, particularizand ofertele in functie de profilul acestora. In lipsa unor informatii transparente despre criteriile folosite de banci, comparabilitatea ofertelor va fi mult ingreunata, existand riscul de a lua credite mai scumpe.
In prezent, sunt 4 banci care practica un asemenea mod de exprimare al ofertelor de creditare: BCR, Bancpost, OTP Bank si ING Bank. Primele trei banci folosesc un interval in care se plaseaza ofertele (cu o valoare minima si una maxima), in vreme ce ING Bank a definit cate o oferta pentru fiecare potentiala categorie de clienti.
In cazul bancilor care exprima ofertele de credit in functie de un interval, este foarte usor sa fii indus in eroare. Astfel, se induce impresia ca te poti finanta la un cost redus, insa in realitate este foarte posibil ca foarte multi clienti sa nu poata accesa decat cea mai scumpa oferta.
Oferta cea mai avantajoasa este foarte greu de obtinut, intrucat este destinata clientilor cu profil aproape de perfectiune. De principiu, ca un client sa se bucure de cel mai mic cost, trebuie sa aiba istoric bun cu banca, sa-si incaseze salariul intr-un cont la ea, sa nu fie inscris in Biroul de Credite, sa aiba vechime mare si continuitate in munca, s.a.m.d.
Costul creditului devine un fel de 6 din 49
Prin aceasta practica, clientii se afla intr-o pozitie extrem de ingrata, intrucat nu li se ofera niciun fel de explicatii pentru a intelege care este motivul pentru care au primit o anumita dobanda si nu alta.
Chiar daca nici pana acum clientii nu puteau afla din ce cauza nu li s-a acordat un credit, intrucat nu exista nicio reglementare care sa le oblige sa faca publica structura exacta a analizei scoring, ei stiau exact cu ce dobanda ar putea sa ia creditul.
In cazul noilor oferte insa, pentru a afla ce dobanda pot obtine, clientii sunt obligati sa se adreseze bancilor pentru a li se face o simulare. Simulare in al carui rezultat trebuie sa creada, chiar daca nu li se explica de ce s-a ajuns la costul respectiv, si nu la unul diferit.
Desi in alte cazuri, bancile sunt foarte active in a inova si a lansa produse si servicii menite sa economiseasca timpul petrecut in banca cu operatiunile efectuate, in cazul creditelor filosofia pare sa fie cu totul alta. Cu cat vor fi mai multe banci care vor exprima ofertele de creditare in acest mod, cu atat clientii care vor sa faca o alegere eficienta vor fi nevoiti sa ia la picior fiecare banca in parte, pierzand in acest fel o multime de timp.
Diferente de costuri uriase intre costul minim si cel maxim
O alta mare problema o reprezinta ecartul urias existent intre costurile cele mai avantajoase ale unui credit si cele mai scumpe ale aceluiasi imprumut. Daca ar fi fost o diferenta de 1-2 puncte procentuale, poate ca situatia ar mai fi putut fi trecuta cu vederea.
Dar practica arata ca se ajunge in cazul creditelor de nevoi personale in lei pana la diferente care, in cel mai fericit caz (Bancpost) depasesc 5 puncte procentuale, iar in cel mai putin fericit (OTP Bank) ajung la 13 puncte procentuale!
Credite de nevoi personale fara ipoteca in lei
Banca
|
Diferenta de DAE intre minim si maxim, in functie de profilul clientului
|
OTP Bank
|
13 puncte procentuale
|
BCR
|
8,85 puncte procentuale
|
Bancpost
|
5,3 puncte procentuale
|
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News