top banner

Cum iti rezolvi problema cu banca pe cale amiabila?

06 Februarie 2019 | Autor: Conso

Cum iti rezolvi problema cu banca pe cale amiabila?

Daca banca ti-a marit rata la credit intr-un mod pe care il consideri abuziv, daca iti percepe comisioane pe care le consideri ilegale, sau daca ai alte nemultumiri legate de relatia cu banca sau cu IFN-ul, poti sa le solutionezi gratis si mai rapid decat printr-un proces in instanta. Ce ai de facut?
In primul rand, trebuie sa incerci sa rezolvi problema direct cu institutia de credit. Pentru asta, trebuie sa faci o solicitare scrisa (pe hartie sau e-mail) si sa astepti raspunsul timp de 30 de zile. Daca raspunsul de la banca nu vine, sau nu este satisfacator, te poti adresa Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB).
Cu ce probleme te poti adresa Centrului? Daca banca ti-a marit rata abuziv din punctul tau de vedere, daca iti percepe comision de monitorizare credit, alte comisoane de risc considerate de tine ca fiind abuzive, daca iti declara creditul scadent scadent anticipat, fara respectarea conditiilor contractuale, daca ai in contract clauze abuzive, in opinia ta, privind aplicarea unor dobanzi penalizatoare, sau alte nemultumiri fata de banca sau IFN-ul cu care ai un contract.
Ce poti obtine in urma unei astfel de proceduri? Returnarea comisionului de administrare care, in perceptia ta, a fost retinut in mod nejustificat, eliminarea comisioanelor lunare de urmarire si de administrare, restituirea sumei ce a rezultat din marirea marjei de dobanda, in mod excesiv, in acceptiunea ta, sau radierea inregistrarilor din Biroul de Credit.
Asadar, la CSALB se pot adresa consumatorii, exclusiv persoane fizice, care au o relatie cu o banca sau un IFN pe baza unui contract. Daca ne referim la banci comerciale, vorbim de contracte de: cont curent cu sau fara card, card de credit sau de cumparaturi, depozit, credit, descoperit de cont, operatiuni de trezorerie, schimb valutar, certificate de depozit. Cat priveste IFN-urile, se pot solutiona eventualele litigii care apar in contractele de credit/card de credit sau in cele de leasing.
Cum intru in aceasta procedura?
Pentru a demara procedura de solutionare alternativa (SAL) a problemei cu banca/ IFN-ul, trebuie sa depui o cerere la CSALB (gasesti formularul pe site-ul entitatii), insotita de dovada scrisa ca ai incercat sa rezolvi diferendul direct cu institutia de credit.
Nu este obligatoriu si raspunsul bancii. In plus, trebuie sa depui contractul cu banca in care te consideri nedreptatit dar si alte documente care te pot ajuta sa obtii o solutie favorabila (contract de garantie, acte aditionale, extrase de cont, grafice de rambursare etc.).
Documentele se pot depune la sediul Centrului, sau se pot trimite prin e-mail, prin posta sau curier. In aceste din urma cazuri, solicitantul suporta taxele de transport.
De ce sa merg la CSALB si nu in instanta?
Un avantaj important pentru consumator este ca procedura este gratuita si mult mai rapida decat in instanta! Insa, in cazul in care acesta doreste sa fie asistat de un specialist (de ex. avocat), va trebui sa ii plateasca acestuia onorariul. Consumatorul poate apela si la o asociatie de consumatori pentru sprijin in cadrul procedurii, in orice etapa a acesteia, iar in acest caz asistenta este, de regula, gratuita. 
In plus, procedura trebuie finalizata in maxim 90 de zile, in timp ce in instanta poate dura si cativa ani, iar costurile sunt considerabile.
Totodata, solutia este data pentru fiecare consumator in parte, fiind adaptata de la caz la caz.
Pe de alta parte, daca nu esti multumit de solutia alternativa, poti merge mai departe in instanta. Invers nu se poate. Adica, daca o instanta s-a pronuntat, deja, pe problema ta, nu mai poti sa te adresezi CSALB in aceeasi chestiune.
In plus, solutiile pot fi diferite de cele obtinute in instantele de judecata, care aplica strict dispozitiile legii. In cazul SAL, conciliatorii pot tine seama nu doar de principiile generale ale dreptului ci pot invoca si echitatea.
Ce variante de solutionare exista?
Clientii nemultumiti au la dipozitie doua variante de solutionare a diferendului cu banca prin CSALB - solutia propusa (concilierea) si solutia impusa (arbitrajul). In ambele cazuri este vorba de proceduri facultative, voluntare, care se declanseaza doar la cererea consumatorului.
Solutia propusa, sau concilierea, da dreptul consumatorului sa se retraga din procedura SAL in orice moment daca nu este satisfacut de functionarea sau de modul de desfasurare a procedurii. In plus, acesta are posibilitatea de a alege daca accepta sau nu solutia propusa.
Concret, pentru a intra intr-o astfel de procedura, trebuie sa trimiti o cerere la CSALB, insotita de documentele mentionate anterior, iar daca aceasta este conforma (se refera la o problema care intra in competenta Centrului), este informata banca. Aceasta, insa, are dreptul sa refuze solicitarea, iar in acest caz procedura nu se poate demara.
Daca banca accepta concilierea, Centrul desemneaza un conciliator, aleatoriu, care se va ocupa de caz.
Conciliatorul analizeaza situatia, poarta discutii si negocieri cu partile (poate solicita documente suplimentare) si propune o solutie. Partile pot accepta sau nu solutia in termen de 15 zile. Daca solutia este acceptata de parti, devine obligatorie, iar conciliatorul emite o Hotatare in acest sens.
Important! Chiar daca accepta solutia propusa, consumatorul o mai poate ataca in instanta in termen de 15 zile de la comunicarea Hotararii. Si banca are acelasi drept.
Ce sunt conciliatorii si cum sunt selectati?
Sunt persoane cu pregatire juridica sau economica in domeniul financiar-bancar, cu experienta in exercitarea unei activitati juridice sau economice de cel putin 10 ani, cu buna reputatie si independenti de partile in litigiu, nefiind platiti direct sau indirect de catre acestea la momentul desemnarii pentru examinarea cauzei.
Conciliatorul este desemnat aleatoriu de Centru, insa partile il pot refuza, caz in care este desemnat altul.
Ce presupune solutia impusa?
In cazul procedurii cu solutie impusa (arbitrajul), procedura se finalizeaza prin pronuntarea unei solutii care este obligatorie pentru ambele parti. Procedura este similara celei din instantele de judecata, insa termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile, si se pot fixa de comun acord.
Insa, de aceasta data, partile nu se pot retrage din procedura decat in faza incipienta (pana la desemnarea arbitrilor, tot din randul conciliatorilor).
Procedura este similara cu concilierea pana la momentul pronuntarii solutiei. In cazul acesta, procedura este definitiva si obligatorie pentru ambele parti, iar anularea ei este posibila doar prin actiune in anulare, la Curtea de Apel Bucuresti.
Cum a aparut CSALB?
Centrul a aparut ca urmare a transpunerii unei Directive europene (11/2013) privind solutionarea alternativa a litigiilor, in materie de consum. Prin Ordonanta nr. 38/2015 a fost creat separat CSALB, exclusiv pentru sistemul bancar, ca entitate independenta, apolitica, non profit si de interes public. Scopul CSALB este de a facilita solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) dintre consumatori si institutiile financiar-bancare in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei.
Activitatea Centrului este coordonata de un Colegiu format din 5 membri si de directorul CSALB. De solutionarea litigiilor se ocupa exclusiv persoanele inscrise pe Lista Conciliatorilor, disponibila pe site-ul entitatii.
Necesitatea unei astfel de entitati a aparut si ca urmare a faptului ca, in ultimii ani, numarul de litigii pe rolul instantelor de judecata a crescut considerabil, la fel si neincrederea consumatorilor de servicii financiar-bancare in aceasta piata. Astfel ca Centrul isi propune sa restabileasca echilibrul relatiei consumator-banca/IFN.
Unde poti afla mai multe detalii despre activitatea Centrului? Bancile sunt obligate sa afiseze atat in sediile teritoriale, cat si pe site-urile proprii informatii despre CSALB. In plus, informatiile pot fi obtinute si de pe site-ul entitatii.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite nevoi personale

Credite nevoi personale
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite nevoi personale

Alte Articole

Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA mizează pe digitalizare

Garanti BBVA a dezvoltat o aplicație de mobile banking care își propune să reprezinte un adevărat hub digital, care permite oricărui client al băncii să aplice pentru un credit de nevoi personale și pentru card de credit Bonus Card, 24/7, de oriunde din lume, doar cu un smartphone conectat la internet, fără să fie nevoie să viziteze o agenție a băncii.

21 Noi 2024 | Credite nevoi personale
Sunt mai scumpe creditele de consum din Romania fata de cele din zona euro?

Sunt mai scumpe creditele de consum din Romania fata de cele din zona euro?

Adoptarea euro nu garanteaza nivelarea costurilor de creditare, existand diferente majore intre tarile din zona euro.

14 Noi 2024 | Credite nevoi personale
Clientii IFN-urilor pot solicita scaderea dobanzilor

Clientii IFN-urilor pot solicita scaderea dobanzilor

Legea privind plafonarea dobanzilor in cazul creditelor acordate de IFN-uri si cesiunea de creante a intrat astazi in vigoare, iar o parte dintre debitori existenti pot solicita recalcularea costurilor totale.

11 Noi 2024 | Credite nevoi personale
ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Black Friday 2024: 30 de rate fără dobândă la eMag, reduceri la creditul de nevoi personale și cel ipotecar, un cadou la deschiderea cardului pentru copii, promoții la asigurări și în Bazar. Vezi toate ofertele

ING Bank România anunță campania de Black Friday 2024, pentru al șaselea an consecutiv, ce se va desfășura în perioada 5-11 noiembrie. Dedicată persoanelor fizice, include oferte pentru creditul de nevoi personale, cardul de credit, cardul pentru copii de peste 10 ani, dar și pentru creditul ipotecar, asigurări și cashback la cumpărături. Ofertele sunt valabile atât pentru clienții existenți ai băncii, cât și pentru noii clienți.

06 Noi 2024 | Credite nevoi personale

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Credit maxim

Calculează suma maximă pe care o poți împrumuta în funcție de venitul tău

Rate credit

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la creditul tău

Refinanțare credit

Calculează suma pe care o poți economisi dacă îți refinanțezi creditul