Unele tari au luat masuri pentru a sanctiona finantatorii care incurajeaza consumatorii sa solicite credite in mod iresponsabil.
In Marea Britanie, Autoritatea pentru Standarde de Publicitate (ASP) a interzis reclame pentru creditele la domiciliu, deoarece promovau un comportament social iresponsabil.
Intr-una din reclame, o prezentatoare cunoscuta de reality-show incuraja publicul sa solicite credite la domiciliu in loc sa mearga la banca, deoarece nu ai nevoie sa prezinti multe acte. DAE la aceste imprumuturi era enorma – 2670%!
Un alt caz in care s-a intezis publicitatea a fost pentru o institutie, care a trimis mesaje SMS ce sugerau ca imprumuturile pot fi utilizate pentru a iesi in oras cu prietenii.
Creditele cu premii sunt interzise in Franta
In 2010 si Franta a luat masuri pentru a interzice publicitatea agresiva la credite. Legea interzice bancilor sa precizeze in reclame ca imprumutul conduce la imbunatatirea situatiei financiare sau ca se poate obtine un premiu daca soliciti un credit.
In plus, reclamele trebuie sa includa urmatoarea fraza obligatoriu: ”Daca solicitati un credit, aveti obligatia sa-l rambursati. Verificati-va posibilitatile de rambursare, inainte de a obtine creditul”.
Si in Romania, reclamele la credite trebuie sa respecte anumite cerinte, insa nu exista o restrictie pentru a evita creditarea iresponsabila. Legea urmareste la noi, in principiu, ca bancile sa prezinte exact costul creditului.
In acest sens, trebuie afisat un exemplu reprezentativ cu costul total al creditului. Acest text este insa foarte lung, motiv pentru care apare, de cele mai multe ori, cu caractere minuscule in anunturile publicitare, iar consumatorii nici nu apuca sa citeasca intreg mesajul.
Din acest punct de vedere ar fi necesar ca informatiile obligatorii sa fie ragandite in cazul reclamelor la credite, fiind de preferat un text succint care sa prezinte aspectele cele mai importante.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News