In urma unui control desfasurat de ANPC in perioada mai-iunie 2017 la sediul a 40 de IFN-uri, Protectia Consumatorului a gasit nereguli la nivelul contractelor de credit la 37 dintre acestea. Au fost acordate 62 de avertismente si 22 de amenzi contraventionale in valoare totala de 337.000 lei.
Pe langa aplicarea de sanctiuni contraventionale, Autoritatea pentru Protectia Consumatorilor a dispus o serie de masuri de incetare a practicilor comerciale incorecte, precum si masuri de remediere a deficientelor si de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor.
In acelasi timp, ANPC a solicitat restituirea de catre unele IFN-uri a sumelor incasate fara temei legal. In cazul unor campanii de publicitate, aceasta a dispus masuri de suspendare pana la intrarea in legalitate.
Ce nereguli au fost gasite in contracte?
Actiunea a fost desfasurata la nivel national in perioada 08 mai 2017 – 16 mai 2017, avand ca scop verificarea respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor in contractele de credit, cu sau fara ipoteca, de catre institutiile financiar nebancare (IFN), incheiate in intervalul 1 februarie 2017 – 05 mai 2017.
ANPC a publicat astfel o lista cu abaterile constatate in urma controlului desfasurat. Printre acestea se numara:
1. Lipsa Formularul Informatii Standard la Nivel European;
2. Lipsa informatiei obligatorie referitoare la o avertizare privind consecintele neefectuarii platilor;
3. Nu se specifica clar si concis dreptul de rambursare anticipata si nu exista procedura clara de rambursare anticipata partiala sau totala;
4. Contractele contin conditii generale speciale si conditii generale care nu sunt semnate de consumator - spre exemplu, in municipiul Bucuresti, in urma analizarii contractelor s-a contatat ca acestea contin “Conditii Speciale si conditii generale” care nu sunt semnate de consumator, incalcandu-se astfel prevederile art. 46 lit q;
5. Comisioane percepute, altele decat cele premise de art. 36 alin 1 din OUG 50/2010 - ANPC a dat ca exemplu in acest sens existenta unui comision de prelungire perceput in sume diferite pentru prelungirea datei de scadenta initial agreata.
6. Incasarea unor comisionae de analiza dosar de valori diferite, pentru contracte de acelasi tip, in functie de valoarea creditului;
7. Incasarea comisionului de administrare in avans si in totalitate in conditiile in care operatorul economic nu poate motiva incasarea acestuia in avans;
8. Dobanda penalizatoare mai mare de 3 puncte procentuale peste dobanda curenta;
9. Lipsa mentionare dobanda penalizatoare in contract;
10. Lipsa mentionare valoare dobanda in contract;
11. Nepunerea la dispozitie a graficelor de rambursare in anuitati egale sau rate descrescatoare;
12. Nepunerea la dispozitie a unui document care dovedeste stingerea obligatiilor contractuale din oficiu, ci doar la cerere;
13. Nerespectare termen minim precontractual de 15 zile (consumatorul are dreptul de a primi informatiile precontractuale privind creditul oferit in termenul mentionat de 15 zile);
14. Neoferirea unui exemplu de calcul DAE reprezentativ;
15. Nementionarea ipotezelor folosite in calculul DAE;
16. Perceperea in momentul retragerii din contract din cadrul celor 14 zile, nu numai a sumelor utilizate din credit si dobanda aferenta, ci si a comisionului de administrare;
17. Costul total al creditului incorect;
18. Nu se specifica in contract valoarea total platibila de consumator;
19. Nepunerea la dispozitie a acordului scris al consumatorului privind reducerea perioadei de 15 zile;
20. Nepunerea la dispozitia consumatorului a unui document din care sa rezulte actele predate operatorului economic in vederea analizarii cererii de credit;
21.Contractele de asigurare vor fi incheiate cu societati de asigurare agreate de creditor, in conditiile in care legea nu mai permite impunerea unui asigurator agreat de finantator;
22. Inregistrarea platii se face intr-un termen mai mare decat cel de 2 zile conform prevederilor legale;
23. La finalizarea contractului de credit nu se inmaneaza documentul prevazut de lege conform caruia se atesta faptul ca nu mai exista obligatie de plata, ci se trimite doar un SMS;
24. Declararea scadentei anticipata nu respecta prevederea legala de 90 de zile;
25. Lipsa informatii prevazute de lege in publicitatea referitoare la contractile de credit;
26. Perceperea timp de 59 de luni doar a dobanzii, dupa care in ultima luna se plateste toata suma imprumutata;
27. Dobanzi si dobanzi penalizatoare percepute pe parcursul procedurii de executare silita;
28. Dobanda aferenta reesalonarii platita in avans;
29. Informatii contradictorii in contractele de credit.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News