Comisia Europeana a adoptat un set de reguli in vederea simplificarii procedurii de accesare a fondurilor UE. Noile mecanisme presupun mai putina birocratie, o orientare prioritara catre rezultatele obtinute in vederea acordarii granturilor si faciliteaza functionarea parteneriatelor public-privat.
Noile reguli au fost puse la punct de Comisie pentru a imbuntati modul de alocare a fondurilor europene si fac parte din obligatia de revizuire a mecanismelor financiare cel putin o data la 3 ani. Aceasta schimbare este a doua in acest sens si va afecta in principal fondurile europene aferente perioadei post-2013.
Mai putina birocratie pentru solicitanti
In prezent, solicitantii de fonduri europene in valoare mai mica de 25.000 euro pot prezenta o documentatie simplificata fata de cea standard in vederea aprobarii si alocarii fondurilor. Comisia are in vedere ridicarea pragului la 50.000 euro si implementarea acelorasi reguli mai relaxate in privinta documentatiei si pentru companiile care participa la licitatii organizate de Comisia Europeana.
De asemenea, solicitantii de fonduri nu vor mai fi nevoiti sa isi deschida un cont bancar separat pentru a primi fondurile de la Uniunea Europeana. In prezent, orice IMM beneficiar de fonduri europene trebuie sa deschida un cont bancar special pentru incasarea fondurilor.
Orice dobanda sau beneficiu primite de la banca pentru administrarea respectivelor sume trebuie returnate Comisiei Europene. Acest proces implica foarte multe documente, in special in primele faze ale implementarii unui proiect. In consecinta, pentru a elimina efortul suplimentar, Comisia Europeana a eliminat acesta obligatie.
Granturile vor fi acordate pe modelul platilor forfetare
In prezent, beneficiarii de granturi europene primesc fondurile dupa ce realizeaza investitiile agreate, pe baza documentelor justificative aferente cheltuielilor ce au fost efectuate.
“In cele mai multe cazuri, beneficiarii sunt platiti pe baza costurilor, ceea ce inseamna ca trebuie sa inregistreze toate cheltuielile pentru a le deconta. Acest proces este consumator de timp si de resurse financiare atat petnru beneficiar cat si pentru Comisie, care trebuie ulterior sa verifice chitantele primite, fara a se focusa pe rezultate”, a precizat Janusz Lewandowski, comisar european pentru Planificare financiara si buget.
Solutiile mai simple – cum ar fi utilizarea unor sume forfetare pentru stabilirea fondurilor ce trebuie primite pentru fiecare activitate in parte - nu au fost utilizate decat in proportie restransa.
Pentru a intensifica utilizarea acestor metode, Comisia a simplificat unele reglementari. Pragul de 25.000 euro pentru platile forfetare va fi eliminat. In schimb, valoarea granturilor se va stabili in functie de domeniul de activitate a beneficiarului si de scopul investitiilor. Beneficiarii vor primi astfel sume fixe pentru sarcini prestabilite, iar la final trebuie sa demonstreze doar ca au finalizat proiectele in mod eficient.
Parteneriatele public-privat se vor intensifica
Strategia europeana 2020 pune accentul pe instrumente inovative de finantare a investitiilor, printre care parteneriatele public-privat.
Aceste parteneriate deja exista la nivelul Uniunii Europeane si au in administrare fonduri importante. Proiectele trebuie sa respecte toate reglementarile bugetare si financiare europene, chiar daca aceste reguli nu au fost puse la punct pentru companiile private.
In consecinta, in loc sa se incadreze in toate prevederile europene, parteneriatele publice –private vor avea optiunea de a functiona dupa regulile existente in tara din care provine partenerul privat. Singura solicitare este aderarea la regulile europene de baza privind contabilitatea, auditul si transparenta.
Noile reglementari, propuse de Comisia Europeana, urmeaza a fi adoptate de catre Parlamentul Curopean si de Consiliul Uniunii Europene, iar estimarile privind finalizarea acestui demers vizeaza finalul anului 2011.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News