Companiile mici sau small caps-urile, asa cum sunt ele numite pe pietele externe, sunt companiile listate care au o capitalizare bursiera redusa. In general sunt companii mai putin transparente, care pot prezenta o volatilitate peste media pietei si care cu siguranta comporta mult mai multe riscuri pentru investitori.
Pe pietele dezvoltate exista chiar o limita minima a capitalizarii bursiere sub care o companie este considerata small cap. Astfel, daca am respecta aceasta limita minima de 300 milioane $, atunci la BVB avem doar 8 companii care pot fi considerate large caps-uri, restul intrand in categoria companiilor cu capitalizare redusa. Bineinteles aceasta limita este relativa si pentru o piata in dezvoltare cum este cea autohtona pare mult prea ridicata.
Daca ar fi sa analizam oportunitatea alegerii unei companii mici in dauna unui emitent cu renume trebuie analizate foarte bine avantajele si in special dezavantajele. Dupa cum am amintit deja principalele dezavantaje ar fi:
- transparenta mai redusa,
- volatilitatea peste media pietei,
- lichiditatea redusa,
- mentinerea profitabilitatii si a afacerilor in perioade de criza.
Cel mai mare avantaj este potentialul de crestere care de obicei este mult peste media pietei.
Lichiditatea redusa face ca actiunile sa fluctueze mult
Daca analizam dezavantajele punct cu punct, lichiditatea redusa este printre cele mai importante. In cazul unei piete in curs de dezvoltare cum este cazul BVB, o piata in care lichiditatea generala este una destul de redusa, investitorii, in special cei nerezidenti, nu isi mai asuma si riscul unor companii mici investind de obicei cu preponderenta in cele mai mari companii listate.
In general, titlurile companiilor nelichide sunt atractive in special pentru speculatori si mai putin pentru investitorii de portofoliu. De aici rezulta si caracterul mult mai speculativ al acestor titluri si bineinteles volatilitatea mult mai ridicata in anumite momente de piata. In general investitorii de portofoliu sau cei cu mai putina experienta ocolesc astfel de emitenti.
Informatiile despre companie sunt mai greu de obtinut
Transparenta mai scazuta sau altfel spus informatii insuficiente sau chiar lipsa lor, este un alt aspect care poate caracteriza un emitent de dimensiuni mai mici. De obicei companiile mari, cu o anumita imagine creata in timp, sunt cele care ofera investitorilor informatii complete despre activitatea economico-financiara.
Pe baza acestor informatii, analistii dar si investitorii isi pot face propriile previziuni despre cum vor evolua rezultatele financiare si in consecinta si preturile de tranzactionare. In contradictie multe din companiile de dimensiuni mici „fac economie” in a oferi investitorilor cele mai complete informatii.
In general cele mai mari companii listate la bursa sunt lideri de piata in sectoarele economice in care activeaza. In perioade de criza, companiile cu o cota de piata ridicata care au o structura a clientilor foarte bine definita si o reputatie construita in timp rezista mult mai bine scaderii vanzarilor si a profitabilitatii, ba mai mult chiar castiga cota de piata intarindu-si astfel pozitia. Pe de alta parte in perioade de expansiune economica companiile mici sunt de obicei mult mai dinamice si reusesc sa castige cota de piata si sa se impuna in diverse sectoare economice.
Potentialul de crestere poate aduce recompense
Dupa cum aminteam mai devreme cel mai mare avantaj al companiilor mici este potentialul de crestere. Chiar daca vorbim de riscuri suplimentare pe care investitorii si le asuma in momentul in care investesc in astfel de companii acest risc poate fi recompensat pe masura. Randamentele aduse de companiile mici sunt in general mai ridicate decat media pietei.
Concluzionand se poate spune cu usurinta ca investitiile in companii mici comporta intotdeauna riscuri mult mai ridicate, astfel de investitii trebuind ajustate intotdeauna profilului de risc si tipologiei investitionale.
Nu in ultimul rand trebuie avut in vedere un factor foarte important: momentul in care se fac investitiile. Daca vorbim de o perioada de criza este mult mai recomnadat ca investitorii sa insiste in achizitionarea titlurilor celor mai lichide companii listate, in aceste perioade siguranta este cea care trebuie sa domine strategia de investitii.
Daca vorbim de o perioada de expansiune economica, investitorii isi pot concentra atentia asupra companiilor mici dar care au un potential de crestere mult mai ridicat.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News