Sistemul de pensii private continua sa se confrunte de probleme mari in ceea ce priveste nivelul de informare al publicului. Din acest motiv, foarte multi participanti lasa la voia intamplarii alegerea unui fond de pensie privata, desi venitul lor la pensie depinde de aceasta decizie financiara.
Foarte multe persoane nu constientizeaza inca schimbarile pe care reforma pensiilor le-a adus pentru ei. O diferenta fundamentala intre pensiile de stat si cele private tine de implicarea viitorilor pensionari in asigurarea unui venit decent la batranete.
In cazul pensiei de stat, salariatul doar plateste contribuitii si asteapta apoi sa primeasca o pensie, conform algoritmului stabilit prin lege.
In cazul pensiilor private, acest comportament pasiv este contraindicat. Salariatul devine responsabil pentru veniturile pe care le va incasa ulterior, cea mai importanta decizie fiind alegerea unui fond de pensie privata.
Cu toate aceastea, foarte multe persoane ignora aceasta responsabilitate, din cauza slabei informari. Fiecare persoana este obligata sa adere la un fond de pensie privata, la maxim 4 luni de la data primei angajari. Cel mai frecvent, insa, tinerii care se angajeaza pentru prima oara ajung sa fie repartizati automat, astfel ca una dintre deciziile financiare cele mai importante ale unei persoane este decisa la loterie.
O piata cu clienti slab informati
Numarul persoanelor repartizate aleatoriu s-a mentinut an de an la cote ridicate si constante (80-90%), cu exceptia perioadelor de varf ale campaniei de educatie si informare publica realizata de catre Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP), se arata in ultimul buletin lunar al institutiei.
“In conditiile in care publicitatea produselor de pensie privata nu si-a mai facut simtita prezenta pe piata ulterior perioadei de aderare initiala din 2008, eforturile sporadice de promovare ale sistemului nu au putut atinge masa critica necesara unei informari corecte si continue a populatiei”, se precizeaza in raportul CSSPP.
Loteria aduce clienti pe banda rulanta
Numarul foarte mare de noi participanti atrasi prin loterie asigura fondurilor un flux continuu de noi clienti, fara ca administratorii sa fie nevoiti sa faca eforturi de promovare. Asa cum Conso.ro a atras antentia in trecut, aceasta situatie contribuie la mentinerea unui nivel scazut de informare, formand un cerc vicios, din care nu se poate iesi.
In 2010, CSSPP a incercat sa sparga acest blocaj, prin modificarea sistemului de loterie. Noua procedura a presupus ca marile fonduri de pensii sa primeasca un numar mai mic de clienti decat anterior prin loterie, fondurile mici fiind favorizate.
Comisia a incercat in acest fel sa impulsioneze competitia, insa masurile nu au dat roade. In martie 2012, s-a ajuns ca 94% dintre persoanele care au dobandit calitatea de participant sa fie repartizate prin loterie.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News