Scrisoarea anuala de informare trimisa de fondurile de pensii private contine foarte putine informatii utile pentru participanti. Aceasta nu permite clientilor sa aprecieze daca administratorul a facut investitii profitabile sau le-a retinut comisioane degeaba.
O data pe an, fondurile de pensii private trebuie sa trimita fiecarui participant o scrisoare de informare, cu privire la activitatea derulata in anul anterior. Astfel, pana pe 31 mai 2013, fiecare client va primi o astfel de scrisoare.
Utilitatea ei este extrem de redusa. Singurele informatii de folos sunt urmatoarele:
- iti vei putea satisface curiozitatea de a afla cati bani aveai la fondul de pensii la sfarsitului lui 2012;
- poti verifica daca in fiecare luna din 2012, contributiile retinute din salariu au ajuns la fondul de pensie.
In rest, nu mai ai ce face cu scrisoarea respectiva.
In niciun caz, nu vei putea afla din aceasta scrisoare, informatii precum:
- randamentul fondului de pensie – pentru a stii daca banii tai au fost investiti eficient sau s-a batut pasul pe loc;
- randamentul mediu al fondurilor de pensii - pentru a compara randamentul fondului tau cu performantele celorlalte fonduri;
- comisioanele de administrare retinute din banii tai (exprimate in lei) – pentru a stii cat te costa administrarea pensiei private comparativ cu castigurile obtinute;
- structura de investitii a fondului tau – ca sa stii din ce plasamente obtine fondul tau venituri.
Astfel de informatii sunt disponibile, insa nu sunt incluse in scrisorile de informare. Administratorii nu prea au niciun motiv ca sa le includa, deoarece un client informat este mai greu de controlat. Poate sa-i vina idei si sa plece la alt fond pentru a obtine un randament mai mare!
De fapt, administratorii se rezuma doar la prezentarea informatiilor obligatorii cerute de normele emise de CSSPP. Aceasta nu pare insa preocupata ca scrisorile anuale de informare sunt in stadiul de maculatura.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News