Un sondaj realizat de ING Pensii confirma ceea ce se stie de foarte multa vreme: pensiile private sunt atat de slab promovate astfel ca unele persoane nici macar nu stiu ca platesc contributii obligatorii la aceste fonduri.
In cazul fondurilor de pensii private obligatorii, principala reclamatie primita de autoritatea de supraveghere este, an de an, aceeasi: La ce fond platesc contributii? Foarte multe persoane nu stiu ca trebuie sa adere la un fond de pensie, astfel ca ajung sa fie repartizate aleatoriu. In ultima perioada, 9 din 10 persoane se afla in aceasta postura.
Un sondaj online realizat de ING Pensii confirma inca o data gradul slab de informare al publicului cu privire la pensiile private.
Unul din trei respondenti a precizat ca nu stie ca are o pensie administrata privat, desi detine un astfel de produs, iar tendinta este mai accentuata in randul tinerilor cu varsta de pana la 25 ani (procentul fiind de 38%).
In jur de 30% dintre respondenti au declarat ca nu sunt suficient de informati cu privire la Pilonul 2. Dintre acestia, un sfert spun ca nu inteleg informatiile pe care le primesc, iar 57% - pur si simplu nu sunt interesati. Aproape 20% dintre respondenti spun ca au primit scrisoarea de informare de la administrator in 2014 si nu au citit-o.
ING Pensii explica interesul scazut al publicului cu privire la pensia privata prin faptul ca populatia este obsinuita ca “altcineva” sa aiba grija de veniturile lor la pensie. Majoritatea respondentilor considera ca principalul responsabil ar fi statul (37%).
Pe de alta parte, o astfel de atitudine este intr-un fel fireasca avand in vedere obligativitatea participarii la Pilonul II. Astfel, publicul se asteapta ca daca tot sunt obligati sa contributie, statul ar trebuie sa ia masurile necesare pentru a se asigura ca vor avea o pensie privata adecvata.
Totodata, lipsa de interes trebuie vazuta si prin prisma eforturilor reduse de promovare a pensiilor private din ultimii ani.
Chiar si pe pietele dezvoltate se manifeste insa un interes scazut din partea populatiei fata de pensiile private. Un studiu publicat in iunie 2014 de Autoritatea Europeana pentru Asigurari si Pensii Ocupationale arata ca deseori, consumatori percep pensiile private ca pe un subiect complex, iar un numar mare de persoane nu inteleg informatiile pe care le primesc de la administrator sau le considera nefolositoare.
Pentru a depasi aceste probleme, este necesar ca cerintele de transparenta ale fondurilor de pensii sa fie imbunatatite, astfel incat documentele puse la dispozitia membrilor sa fie utile, succinte si usor de inteles.
In acest context, Conso.ro a semnalat in repetate randuri ca scrisoarea anuala de informare pe care fondurile de la noi o trimit anual catre participanti este invechita si nu ofera toate informatiile esentiale pentru consumator. De asemenea, prospectele schemelor de pensii sunt aproape neinteligibile pentru consumatorul neavizat, acestea avand mai mult rolul de a proteja administratorul din punct de vedere legal, decat de a informa clientul.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News