Telefonul mobil a devenit o realitate indispensabila a vietii cotidiene, fiind o cale de acces si la conturile bancare. Dezvoltarea tehnologiei a facut insa ca bancile sa inceapa sa renunte la primele variante, mai rudimentare, de mobile banking si sa isi adapteze serviciilor noilor generatii de telefoane mobile.
Serviciul de mobile banking a fost lansat cu mai bine de 10 ani in urma, fiind posibil datorita parteneriatelor realizate de instititiile financiare cu operatorii de telefonie mobila. In timp, serviciul de mobile banking s-a dezvoltat puternic iar in prezent bancile ofera solutii personalizate.
Aplicatiile speciale faciliteaza accesul la contul bancar
UniCredit Tiriac Bank a lansat o varianta proprie de aplicatie de mobile banking, compatibila, conform declaratiilor reprezentantilor bancii, cu aproape orice tip de telefon sau tableta cu acces la internet: iPhone, BlackBerry, Nokia, Samsung, HTC, LG, Motorola, etc.
Comparativ cu accesarea contului de pe PC, in cazul variantei de mobil, autentificarea nu necesita un token, acesta fiind inglobat electronic in aplicatie. Clientii trebuie doar sa stie un PIN unic, personalizat.
Comparativ cu alte variante, aplicatia de mobile banking poate fi achizitionata si separat fata de contul de internet banking. UniCredit Tiriac Bank solicita un cost suplimentar de 2 lei/luna daca aplicatia este achzitionata separat si este oferita gratuit in cadrul diverselor pachete.
Clientul primeste datele necesare descarcarii aplicatiei si validarii contului prin SMS, in maximul 48 de ore de la solicitarea in agentiile bancii, sau automat, prin contul de online banking, daca are deja un astfel de abonament.
Si ING Bank, Banca Transilvania, Raiffeisen Bank si Millennium Bank au au pus la punct si aplicatii speciale pentru cei care au smartphone cu sistem de operare iOS si Android. Aplicatiile pot fi descarcate gratuit de pe AppStore sau Google Play, dar realizarea de operatiuni este disponibila doar celor care au abonament de internet banking.
Beneficiul utilizarii unor aplicatii de mobile banking consta in nivelul redus al costurilor percepute de banci fata de tarifele standard. Spre exemplu, in cazul UniCredit Tiriac Bank comisionale de transfer sunt mai mici cu 50% fata de cele percepute la ghiseu iar tranzactiile intre conturile proprii sunt gratuite.
In toate cazurile insa, aplicatiile au insa diverse limitari fata de versiunile de internet banking, limitari care variaza de la o banca la alta. Spre exemplu, nu se pot realiza depozite, nu se poate face schimb valutar sau platile pot fi ordonate doar catre beneficiari predefiniti.
Telefoanele inteligente permit si alte noi functionalitati
O parte din banci au decis sa optimizeze pentru telefonul mobil aplicatiile de internet banking pentru a putea fi accesate mai usor din browserul telefonului mobil.
BCR, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania au dezvoltat versiuni speciale pentru mobil a paginii de internet banking. Si Volksbank a dezvoltat o versiune speciala pentru mobil, dar aceasta se ofera doar clientilor care achizitioneaza pachetul Gold de cont curent.
Bineinteles, chiar si fara o varianta optimizata pentru mobil sau o aplicatie speciala, clientii care au serviciul de internet banking pot accesa pagina dedicata, direct prin browserul telefonului mobil.
Nefiind insa optimizata, pagina se va incarca mai greu si va fi mai dificil de utilizat pe ecranul relativ mic al telefonului mobil.
Mobile banking prin SMS dispare de pe piata
In timp ce tehnologiile noi isi fac loc si pe piata bancara, versiunile de inceput a ceea ce inseamna mobile banking incep sa dispara de pe piata.
Modul de accesare si functionare, bazat pe obtinerea unui card SIM special de la operatoul de telefonie mobila si prin trimiterea si primirea de SMS-uri, este deja depasit.
Beneficiul acestui serviciu consta in faptul ca nu era necesar un smartphone si nici conexiune la internet. Practic, de pe orice telefon mobil se putea accesa aplicatia, informatiile fiind transmise prin intermediul operatorului de telefonie mobila.
Varietatea de operatiuni ce pot fi realizate prin aceasta varianta este insa mult mai mica.
Spre exemplu, la BCR, care inca mai ofera si acest serviciu, sunt permise doar viziualizarile conturilor si transferuri de fonduri intre conturile proprii.
BRD a oferit pana in primavara lui 2012, timp de 10 ani, serviciul Mobilis, care implica si realizarea de plati prin SMS, inclusiv facturi. Din acest an insa banca a renuntat la acest serviciu special iar clienti au posibilitatea de a viziualiza doar starea conturilor prin intermediul aplicatiei de mobil.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News