Biroul european al Consumatorilor (BEUC) a transmis o scrisoare oficiala catre Asociatia Europeana a Companiilor Aeriene prin care solicita eliminarea comisioanelor percepute la plata online cu cardul. Solicitarea are in vedere legislatia europeana in domeniu si actiuni recente luate de autoritatile din Marea Britanie.
Companiile aeriene europene continua sa solicite clientilor comisioane usturatoare la plata biletelor de avion cu cardul sau prin transfer bancar. De cele mai multe ori comisioanele nu sunt incluse in materialele publicitare si sunt dezvaluite consumatorului abia cand acesta ajunge la ultimiii pasi de rezervare si plata online.
In plus, deseori, comisioanele nu sunt legate de valoarea platii sau de numarul de plati, fiind stabilite in functie de numarul de bilete cumparate.
De curand, autoritatile din Marea Britanie au luat in considerare o parte din propunerile asociatiei de consumatori Which?, membra a BEUC, si facut o serie de recomandari pe zona comertului online, in special pe zona companiilor aeriene.
Astfel, este considerata practica inselatoare separarea comisioanelor obligatorii de tariful standard. De asemenea, companiile nu ar trebui sa solicite comisioane pentru plata cu cardul de debit. Companiile aeriene care opereaza in Marea Britanie s-au conformat.
Eliminarea comisioanelor la plata online in toate statele UE
Legislatia europeana (Directiva Serviciilor de Plati) a permis statelor sa isi reglementeze comisioanele aferente platilor. Un numar de 12 state, printre care si Romania, au decis sa aplice prevederi mai drastice decat cele din directiva si au eliminat de tot astfel de comisioane.
In alte 3 state, respectiv Germania, Estonia si Finlanda, valoarea acestor comisioane este limitata.
In Belgia, Cehia, Danemarca, Ungaria, Irlanda, Malta, Olanda, Polonia, Slovenia, Spania, Suedia si Marea Britanie, legea nu prevede in mod expres eliminarea sau limitarea comisioanelor la plata cu cardul.
“BEUC considera ca astfel de costuri la plata ar trebui eliminate prin Directiva Serviciilor de Plati, respectiv interzise in toate statele UE”, se precizeaza in scrisoarea transmisa.
In plus, BEUC solicita companiilor aeriene sa isi autoreglementeze astfel de practici:
- sa includa de la inceput toate comisioanele in pret;
- sa ofere o alternativa de plata ieftina;
- sa nu mai perceapa comisioane pentru platile realizate cu cardul de debit sau credit.
Daca legislatia nationala permite astfel de comisioane, acestea ar trebui sa fie limitate si sa fie corelate cu costul pe care il suporta compania aeriana.
Ce comisioane platesc romanii?
Companiile aeriene care ofera servicii in Romania, inspecial cele low cost, impun diverse taxe. Nu intotdeauna taxa, este denumita taxa de plata cu cardul, dar ea se percepe in functie de metoda de plata.
Wizz Air a schimbat denumirea comisionului in taxa de administrare, valoarea acesteia fiind de 30 lei pe zbor pe pasager.
In urma cu 3 ani,
Wizz Air percepea un comision de 5 euro pe zbor pe pasager pentru plata cu cardul. Cei care plateau prin transfer bancar erau taxati la jumatate.
Si Blue Air si-a modificat politica in ultimii ani, dar aceasta a dus si la o crestere substantiala a comisioanelor percepute, de la un nivel de 2-6 euro perceput in urma cu 3 ani.
In prezent, compania percepe taxa de administrare pentru plata online cu card sau la agentiile proprii, cu numerar sau card, de 10 euro pe pasager, pe zbor.
Achizitionarea prin Call-center implica o taxa de 12 euro/pe pasage/ pe zbor, in timp ce la plata prin transfer bancar sau depunere numerar in contul bancar al companiei, taxa administrayiva este de 5 euro pe pasager pe zbor.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News