Plata unei facturi necesita un consum important de timp, mai ales daca se alege varianta platii la ghiseu. Totusi, exista o serie de alternative avantajoase, care scutesc clientii de drumuri si nervi. In timp ce exista canale de plata gratuite sau care presupun comisioane reduse, exista si variante de plata foarte scumpe, care ar trebui evitate.
Cei care prefera in continuare numerarul nu mai trebuie sa se indrepte neaparat catre ghiseele furnizorilor de plata. Majoritatea furnizorilor au incheiate contracte cu marile banci astfel ca plata facturii se poate face si in agentiile bancare, prin simpla prezentare a facturii, fie ca sunteti sau nu client al acelei banci.
Posesorii de carduri pot plati facturile si la ATM-urile bancilor, iar chitanta eliberata este dovada achitarii datoriilor. In cele mai multe situatii, plata prin ATM este disponibila doar clientilor bancii emitente a cardului, dar exista si exceptii.
De asemenea, bancile incheie conventii si cu comercianti care pot accepta incasarea facturilor la POS. Si in acest caz, insa, cardul si POS-ul trebuie sa apartina aceleiasi banci.
Plata facturilor la ghiseu, la ATM sau la POS nu implica in general costuri suplimentare. Beneficiul bancii consta in atragerea de lichiditati in conturile colectoare ale furnizorilor.
Pe langa canalul bancar de plata a facturilor, pe piata au aparut si o serie de alternative. Facturile se pot achita la unitatile Postei Romane, prin anumiti comercianti - serviciul PayPoint sau Payzone, la benzinarii, la agentiile Creditcoop. Aceste variante nu implica comisioane, dar in unele cazuri clientii pot face plata doar daca dispun de numerar.
Debit direct si online banking – pentru cei mai ocupati
Cei care nu doresc sa se deplaseze nici la sediul furnizorului si nici la banca pot achita facturile online, prin intermediul serviciilor de internet banking oferite de banci. In cele mai multe cazuri, pentru plata facturilor bancile solicita comisioane mai mici decat in cazul platilor standard realizate online.
Cea mai usoara si avantajoasa metoda de plata a facturilor o reprezinta insa debitul direct. Clientii mandateaza banca sa plateasca lunar direct din cont suma aferenta facturilor, gratuit sau in schimbul unui comision modic, platibil lunar. Singura obligatie a clientilor este sa se asigure ca au suficienti bani in cont luna de luna.
Cea mai mare parte a bancilor ofera debitul direct intrabancar, respectiv atat clientul cat si furnizorul trebuie sa aiba cont la aceeasi banca. Pe piata au inceput sa se dezvolte insa si solutii de debit direct interbancar, ce permite plata automata chiar daca clientul si furnizorul au conturi la banci diferite.
Robotei si aplicatii smartphone
ING Bank si BRD au dezvoltat inca de acum 2-3 ani conceptul de automat de plata a facturii, fara asistenta unui consilier. Plata se face prin scanarea codului de bare la automatele instalate in anumite agentii, cu cardul sau si cu numerar, in cazul BRD.
In plus, de curand ING a lansat o solutie pentru posesorii de smartphone care presupune fotografierea facturii si incarcarea intr-o aplicatie speciala pentru iOS sau Android care o citeste si ordoneaza plata direct din cont.
Site-urile specializate in plati de facturi ar trebui evitate
Dezvoltarea fara precedent a canalelor de plata a facturilor a dat prilejul aparitiei pe piata si a site-urilor care permit plata facturilor la mai multi furnizori de utilitati.
In acest moment, insa, site-urile existente propun variante de plata extrem de dezavantajoase pentru clienti. Sub pretextul ca faciliteaza plata din acelasi loc a mai multor facturi, asemenea site-uri pot usura portofelele clientilor cu cateva zeci bune de lei, la doar cateva facturi platite.
Nivelul comisioanelor percepute de aceste site-uri este foarte ridicat, ajungand si la 4-5% din valoarea facturii. Spre exemplu, pentru o factura de numai 100 lei la Enel, comisionul de plata ar fi de 5,9 lei, cel mai ridicat dintre toate modalitatile de plata existente.
Mai mult, site-urile respective sunt dependente de orarul de functionare al sistemului national de plati. Astfel, pentru facturile care sunt platite dupa ora 15.30, decontarea se va face in ziua urmatoare, ceea ce le-ar putea aduce penalitati de intarziere clientilor.
Exemple de comisioane pentru un client Enel Electrica Muntenia care plateste factura de 100 lei
sursa: bancile comerciale, Enel Energie Muntenia
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News