Consumatorii europeni beneficiaza, de la inceputul acestui an, de conditii mai favorabile la plata online a bunurilor si serviciilor, datorita unor noi norme care vor face ca platile electronice sa devina mai ieftine, mai simple si mai sigure. Acestea sunt prevazute in Directiva revizuita privind serviciile de plata (DSP2).
Conform noilor reguli, se va interzice suprataxarea (impunerea unor taxe suplimentare pentru platile efectuate cu carduri de debit sau de credit), atat in magazine, cat si online, se va deschide piata platilor din UE catre companiile care ofera servicii de plata, acordandu-li-se acestora acces la informatii privind contul de plati, se vor introduce cerinte stricte de securitate pentru platile electronice si pentru protectia datelor financiare ale consumatorilor si se vor imbunatati drepturile consumatorilor in numeroase domenii - printre care se numara reducerea raspunderii pentru platile neautorizate si introducerea unui drept de rambursare neconditionat pentru debitarile directe in euro.
Economii importante pentru consumatori
Valdis Dombrovskis, vicepresedintele Comisiei Europene responsabil cu stabilitatea financiara, serviciile financiare si uniunea pietelor de capital, sustine ca, prin faptul ca se interzic suprataxele pentru platile efectuate de consumatori cu cardurile de debit si de credit, acestia vor face economii de peste 550 de milioane de euro pe an.
Concret, consumatorii vor avea acces la o gama larga de oferte, indiferent daca acestia intra fizic intr-un magazin din alta tara sau daca fac cumparaturi online. Pe langa eliminarea tarifelor de roaming si portabilitatea, cetatenii UE vor beneficia si de posibilitatea de a achizitiona online mobilier nou, de a rezerva camere de hotel sau de a-si utiliza cardul de credit peste granite, in aceleasi conditii ca la ei acasa.
Noile norme vor garanta faptul ca cetatenii nu se vor mai confrunta cu obstacole precum solicitarea de a plati cu un card de debit sau de credit emis in alta tara. Pentru intreprinderi, acestea vor aduce o mai mare certitudine juridica in ceea ce priveste desfasurarea activitatilor la nivel transfrontalier.
Reglementarea este in vigoare de la jumatatea lunii ianuarie, iar Comisia “invita statele membre care inca nu au transpus directiva, sa faca acest lucru in regim de urgenta” – cum este si cazul Romaniei.
Totusi, in viitorul apropiat, o data cu transpunerea Directivei in legislatia nationala, noile reguli vor fi valabile si pentru romani.
Ce trebuie sa stim pentru cumparaturi online sigure?
Inainte de a initia o plata online, consumatorii trebuie sa cunoasca regulile de baza ale cumparaturilor, avantajele platii cu cardul, dar si capcanele de care sa se fereasca.
In primul rand, consumatorul trebuie sa stie cateva lucruri despre cardurile pe care le poate folosi, despre elementele acestora si despre sistemul de securitate 3D Secure.
3D Secure sporeste siguranta tranzactiilor electronice, asa cum arata
Baniipenet, acoperind 3 domenii: cel al cumparatorului, al comerciantului si domeniul de interoperabilitate.
Cele mai multe carduri sunt deja pre-inrolate in sistemul 3D Secure. In acest caz, consumatorul trebuie doar sa isi aleaga o parola, diferita de PIN, pentru toate tranzactiile pe care le va face cu ajutorul cardului.
Totodata, desi tranzactiile online sunt securizate prin multe sisteme si tehnologii, cumparatorul trebuie sa stie sa recunoasca comerciantii care il pot pune in pericol, inainte de a decide asupra unei cumparaturi.
Astfel trebuie sa fie atent la adresa unui site (exista site-uri cu nume apropiate de cele originale care profita de greselile de tastare), daca sunt afisate adresa, sediul social, telefonul, CUI, link catre ANPC si numarul de operator de date cu caracter personal.
De asemenea, este bine sa se verifice daca recenziile produselor au, deopotriva, comentarii pozitive si negative, dar si daca sunt credibile. In afara de calitatea produsului, recenzii negative apar si la pret, livrare sau alte aspecte.
In plus, consumatorul nu trebuie sa divulge niciodata informatii confidentiale (PIN, CNP, adresa), nici macar in e-mail-urile primite de la adrese aparent sigure. Bancile nu solicita niciodata aceste date, eventuale e-mail-uri de acest gen fiind cel mai probabil actiuni ale infractorilor informatici.
Nu in ultimul rand, inainte de a face orice fel de achizitie, consumatorii nu trebuie sa neglijeze nici aspectul financiar.
BaniIQ recomanda intocmirea un buget personal, pentru a se putea tine evidenta banilor, a veniturilor si a cheltuielilor. Evidenta cheltuielilor ajuta la planificarea acestora, astfel incat bugetul fiecaruia sa ramana pozitiv si eventual sa se poata face si economii.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News