Initiativa legislativa privind limitarea sumei pe care un recuperator de creante o poate solicita deditorului la cel mult dublu fata de valoarea platita pe creanta a trecut marti de Senat. Urmeaza, insa, Camera Deputatilor, locul in care astfel de initiative, favorabile consumatorilor, fie dispar, fie se transforma radical.
Potrivit actului mentionat, creantele cesionate pot fi valorificate pana la un prag maxim reprezentand dublul sumei din valoarea de cesiune a creantei, prevazuta in contract, dar fara a depasi valoarea debitului principal restant. De asemenea, recuperarea creantei se poate face si un rate, in urma negocierii dintre debitor si creditorul cedent, respectiv cesionarul, potrivit proiectului de lege adoptat de Senat.
Un alt amendament formulat in comisiile din Senat si aprobat de plen stipuleaza ca valoarea de cesiune a creantei, prevazuta in contract, reprezinta suma la care creditorul cedent transmite creanta cesionarului (adica suma cu care recuperatorul cumpara creanta de la banca, de exemplu), si nu datoria pe care clientul o are la banca (principal plus dobanzi plus penalitati plus...etc.)
„Sustinerea acestei initiative inseamna reducerea, in principal, a vulnerabiltatii economice si sociale a romanilor datornici la firmele de recuperari creante. Sa cumperi o creanta bancara cu 4-5% din valoarea acesteia si dup? aceea, practic, sa-i hartuiesti pe debitori direct sau prin intermediul autoritatilor statului este un santaj impotriva milioanelor de romani datorinici”, a spus senatorul liberal Steliana Miron, care se afla printre initiatorii proiectului de lege.
Guvernul nu sustine proietul de lege
Pe de alta parte, insa, Guvernul a anuntat deja ca nu sustine proiectul de lege pentru ca afecteaza patrimoniul privat.
In aceste conditii, este greu de crezut ca actul normativ va trece de Camera in formula prezentata, mai ales ca firmele de recuperare au afaceri prospere in Romania pe seama celor care nu-si mai pot plati datoriile si cu siguranta vor face tot posibilul pentru a-si mentine avantajele.
Un exemplu de „lobby eficient” al firmelor de recuperare este cel facut pe marginea proiectului de lege care propunea impozitarea cu 85% a profitului obtinut din executarea creantelor bancare cesionate, initiat la inceputul acestui an. Proiectul a fost modificat de atatea ori incat si-a pierdut mare parte din continut iar, ulterior, a fost abandonat complet.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News