Comportamentul la plata al romanilor s-a imbunatatit usor in acest an fata de anul trecut. Insa, cu toate acestea, Romania ramane una dintre tarile est-europene cu numarul cel mai redus de facturi achitate la timp, respectiv 74%. Unul dintre principalele motive pentru care persoanele fizice intarzie sa isi achite datoriile este supraindatorarea.
Mai exact, 59% dintre romani invoca supraindatorarea, printre primele patru motive ale intarzierilor la plata, reiese dintr-un studiu realizat de o companie de recuperare creante. Procentul este mai mic decat in tari precum Rusia sau Slovacia, dar este mai mare fata de Grecia (58%), Ungaria (47%), Cehia (47%), Croatia (53%) sau Polonia (52%). Tara noastra se afla la egalitate, din acest punct de vedere, cu Bulgaria.
Ce alte motive duc la neplata la timp a facturilor?
Alte motive care stau la baza intarzierilor la plata sunt lipsa temporara a lichiditatilor (75%), neglijenta (61%) si neplata deliberata (50%).
In cazul companiilor, motivele invocate pentru neplata facturilor sunt, pe primele locuri, facturile neachitate de catre clientii proprii si folosirea liniilor de credit de la furnizori.
Per total, Romania sta cel mai rau din cele noua tari analizate in studiu, cu cele mai putine facturi achitate la timp, respectiv 74%, in crestere usoara de la 73% anul trecut. Tara noastra este la egalitate cu Slovacia, Bulgaria, Grecia si Rusia din acest punct de vedere.
Ce a determinat imbunatatirea comportamentului de plata?
Unul dintre motivele care a contribuit la usoara crestere a punctualitatii platilor efectuate de catre romani ar putea fi reducerea scadentei medii acordate, de la 39 de zile in 2016, la 37 de zile anul acesta.
In prezent, termenele de plata sunt mai scurte decat in 2016: doar 54% dintre clientii B2B au scadente de cel putin 40 de zile, comparat cu 62% anul trecut.
In ceea ce priveste nivelul de creante neincasate, acesta ramane acelasi ca in 2016, adica de 4%, avand un impact negativ asupra economiei din Romania. In comparatie, nivelul mediu de creante neincasate la nivelul Europei de Est este mai mic: 3%.
De asemenea, media platilor intarziate in Romania anul acesta a ramas de 23%, la fel ca in 2016. Companiile din Romania care au participat la acest studiu considera ca principalele motive pentru care clientii B2B (persoane juridice) nu platesc sunt neincasarea platilor de la clientii proprii (80%), precum si utilizarea liniilor de credit de la furnizori (69%).
Efectele facturilor neachitate la timp constau in pierderi de profit (62%), probleme cu cash flow (41%) si reduceri ale investitiilor (27%).
Mai mult, companiile reactioneaza la aceste intarzieri de plata si neplati prin reducerea locurilor de munca si stoparea angajarilor (27%) si prin cresterea preturilor (22%), ceea ce afecteaza direct piata locala.
Nu in ultimul rand, 17% dintre companiile din Romania chestionate au fost total de acord ca din cauza platilor intarziate si neplatilor s-au simtit vulnerabile.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News