Dorinta BNR de a prelua protectia consumatorilor de servicii financiare de la ANPC si replica autoritatii pe marginea acestui subiect au fost in atentia publicului saptamana trecuta. Iata cum se pozitioneaza si inteligenta artificiala in respectiva chestiune.
La finalul anului trecut, intr-o adresa catre Senat in legatura cu pozitia institutiei fata de un proiect legislativ vizand cresterea incluziunii financiare, BNR afirma ca doreste preluarea atributiilor ANPC privind protectia consumatorilor de produse si servicii bancare.
Proiectul legislativ pentru care Senatul a cerut opinia BNR si ANPC viza trecerea la BNR a competentelor ANPC privind aplicarea si respectarea prevederilor legii 258, limitarea incasarilor in numerar de catre institutiile publice din ianuarie 2026 si impulsionarea folosirii mijloacelor moderne de plata.
BNR vrea sa preia protectia consumatorilor
In raspunsul BNR, semnat de Guvernatorul Isarescu, se arata ca Banca Centrala nu avizeaza propunerea legislativa din perspectiva preluarii de catre BNR a atributiilor ANPC in baza legii 258/2017 deoarece “la nivelul Bancii Nationale a Romaniei au fost elaborate propuneri de ordin legislativ in vederea stabilirii unui cadrul legal prin care sa fie alocate Bancii Nationale a Romaniei competente privind protectia consumatorilor de produse si servicii financiar-bancare. Prin acest demers, se doreste preluarea de catre banca centrala a atributiilor ANPC in ceea ce priveste produsele si serviciile bancare furnizate de entitatile aflate in aria de competenta a Bancii Nationale a Romaniei”.
La nivelul ANPC pozitia a fost de asemenea clara, conducerea institutiei afirmand ca s-au obtinut rezultate bune in activitatea de protectie a consumatorilor de servicii financiar-bancare si ca nu exista motive pentru ca aceasta sa fie transferata la BNR, cu atat mai mult cu cat se pot ridica suspiciuni in legatura cu dublul rol pe care si l-ar asuma banca centrala in acest caz (autorizeaza si controleaza bancile si apara si interesele clientilor acestora in eventualitatea unor abuzuri din partea bancilor).
„Nu este din pacate singura institutie sau entitate care isi doreste in ultima perioada sa ne ia din atributii. Arata, in opinia noastra, ca ne facem treaba bine si ca deranjam probabil anumite interese. Nu trebuie sa uitam faptul ca autoritatea noastra in raport cu institutiile bancare a avut o suma destul de importanta de actiuni de control demarate, marea majoritate castigate in instanta. Cea mai recenta si rasunatoare, raportata la una dintre bancile celebre din Romania, a reusit sa aduca inapoi bani unui numar de peste 9.000 de consumatori”, declara pe 9 martie la Guvern Horia Constantinescu, presedinte ANPC.
Ce crede ChatGPT despre plusurile si minusurile acestei modificari legislative
La intrebarea “Este bine sa preia BNR protectia consumatorilor de servicii financiare de la ANPC?” am primit urmatorul raspuns de la cel mai popular si mai cunoscut vehicul de inteligenta artificiala, Chat GPT.
Acesta contine atat argumente pro, cat si argumente contra si, foarte important, recomanda ca orice decizie sa fie luata dupa o analiza detaliata si dupa consultarea tuturor partilor interesate, inclusiv a consumatorilor.
„Ca asistent virtual, nu pot avea o opinie proprie, dar pot sa prezint argumentele pro si contra ale acestei propuneri.
1. BNR are expertiza in domeniul financiar-bancar si ar putea oferi mai buna protectie consumatorilor decat ANPC. De exemplu, ar putea analiza mai bine riscurile si problemele specifice din acest sector.
2. BNR ar putea fi mai eficienta in a raspunde si solutiona plangerile consumatorilor, avand resurse mai mari si instrumente mai specializate.
3. BNR ar putea promova si educa mai bine publicul cu privire la drepturile si optiunile lor in ceea ce priveste serviciile financiare.
1. BNR este o institutie guvernamentala care ar trebui sa se concentreze pe reglementarea si supravegherea sectorului financiar, nu pe protectia consumatorilor. Acest rol ar trebui sa fie atribuit unei agentii specializate in protectia consumatorilor.
2. BNR poate fi influentata de interesele sectorului financiar si ar putea sa nu protejeze suficient consumatorii in detrimentul profiturilor bancilor sau altor institutii financiare.
3. ANPC are experienta in protectia consumatorilor si are resurse dedicate si specializate in acest domeniu.
In concluzie, decizia de a prelua protectia consumatorilor de servicii financiare de la ANPC ar trebui luata dupa o analiza detaliata a avantajelor si dezavantajelor si dupa consultarea tuturor partilor interesate, inclusiv a consumatorilor”.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News