O noua legislatie privind masurile fiscal bugetare in vederea cresterii gradului de colectare a veniturilor statului in 2024 aduce facilitati asemanatoare cu cele oferite in 2021 si 2022.
In nota de fundamentare a proiectului de ordonanta de urgenta ce prevede anularea accesoriilor aferente datoriilor neachitate catre bugetul de stat si acordarea unor stimulente pentru buni platinici la care Executivul lucreaza in acest moment sunt expuse motivele acordarii acestor facilitati.
E vorba de cresterea necontrolata a deficitului bugetar (nivel prognozat de 5% din PIB in 2024, dar dupa primele 7 luni acesta a ajuns deja la 4% din PIB), volumul creantelor bugetare a ajuns la 175 miliarde lei (35 miliarde euro), iar autoritatile spera ca anularea partiala a accesoriilor acestor datorii pe o perioada limitata va creste gradul de colectare.
Accesoriile pot fi incadrate in 4 categorii-penalitati de intarziere (0,01% pe zi), dobanda (0,02% pe zi), penalitate de nedeclarare (0,08% pe zi-se aplica in locul penalitatii de intarziere nu impreuna cu aceasta), majorarea de intarziere (se percepe de autoritatile locale, in cuantum de 1% pe luna, pentru neplata taxelor locale).
Amnistiile fiscale vizeaza in cea mai mare parte dobanzile si penalitatile de intarziere pentru datoriile catre bugetul de stat.
Guvernul a mai incercat scheme asemanatoare in ultimii ani
In 14 mai 2020 am avut o OUG care prevedea anularea obligatiilor accesorii pentru datoriile catre buget ale persoanelor fizice si persoanelor juridice indiferent de forma de organizare ( PFA, profesii liberale, SRL, intreprinderi individuale, etc).
Obligatiile fiscale pentru care se puteau anula accesoriile reprezentau aproape orice taxa si impozit datorate la bugetul de stat si restante la 31 martie 2020.
Apoi am avut o noua ordonanta de urgenta in 2021, care prelungea termenul de aplicare. Printre noutatile introduse prin OUG 130/2021 se afla si prelungirea termenului limita pentru amnistia fiscala pana pe 30 iunie 2022. Termenul initial oferit prin OUG 69/2020 era 31 ianuarie 2022.
Ce se doreste de aceasta data?
Pe langa anularea dobanzilor si penalitatilor de intarziere prin noua ordonanta care se discuta la Guvern in aceasta perioada, autoritatile au in vedere si acordarea unor stimulente pentru bunii platnici.
Astfel, dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare restante la data de 31 august 2024 se anuleaza daca toate obligatiile bugetare restante se sting pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024, iar debitorul are depuse toate declaratiile fiscale pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor.
Pe partea de stimulente avem doua categorii.
Debitorii, persoane fizice, inclusiv cei care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere si care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024, in cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, pot beneficia de anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare in situatia in care acestea sunt stinse in procent de 50% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024.
Debitorii, persoane fizice, care inregistreaza obligatii bugetare in cuantum mai mare de 5.000 lei, pot beneficia de anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in situatia in care acestea sunt stinse in procent de75 % pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024.
Evident, la acestea se adauga anularea dobanzilor si penalitatilor de intarziere.
In legatura cu persoanele juridice, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum si contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual si din impozitul pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului fiscal 2024 daca au depuse toate declaratiile fiscale, sunt stinse integral si la termenele prevazute de lege impozitul pe profit anual/impozit pe veniturile microintreprinderilor, aferente anului 2024 si nu inregistreaza nicio alta obligatie fiscala/bugetara restanta.
Spre deosebire de alti ani cu amnistii fiscale, graba autoritatilor de a finaliza tot procesul pana la finalul anului este explicata prin starea precara a economiei si derapajele bugetare, asa cum se arata, indirect, si in nota de fundamentare.
“Lipsa unor masuri bugetare adoptate de urgenta, care sa conduca la limitarea si diminuarea cheltuielilor bugetare pe perioada ramasa pana la sfarsitul acestui an, poate avea consecinte imediate asupra cresterii costurilor finantarii deficitului bugetar, dar si asupra fondurilor alocate pentru investitii in cadrul Politicii de Coeziune, precum si asupra fondurilor alocate prin Planul National de Redresare si Rezilienta al Romaniei”.
Intrebarea care se pune in final este daca nu cumva inmultirea amnistiilor fiscale (in ultimii 4 ani doar in 2023 nu a operat o astfel de procedura) duce la efectul contrar?
De ce sa-ti mai platesti obligatiile fiscale la timp, daca in urmatorii 1-2 ani ti se taie dobanzile si penalitatile de intarziere, ba ai chiar ocazia sa pierzi o parte din datoria principala in urma unei amnistii?
Potentialul de castig din anularea dobanzilor, penalitatilor si unei parti din datoria principala e oricum mai mare decat din bonificatiile pentru buni platnici. Iar faptul ca datoriile catre bugetul de stat cresc (35 miliarde euro chiar e o suma!) in loc sa se reduca, in ciuda amnistiilor fiscale care vin tot mai des, ar putea fi un argument in acest sens.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News