Piata de leasing a suferit o contractie majora in 2009, ceea ce a fortat companiile sa isi regandeasca modul in care fac afaceri. Dupa expansiunea continua din anii anteriori, firmele si-au reorientat atentia catre modul de organizare interna. Anul viitor nu se anunta a fi unul cu mult mai bun, piata urmand a-si reveni probabil abia in 2011.
„2009 a fost o incercare din punct de vedere organizational si administrativ pentru intreaga industrie a leasingului”, a afirmat Mihaela Mateescu, presedintele Raiffeisen Leasing, in cadrul seminarului
Piata leasingului in 2010, organizat de Finmedia. Evenimentul a avut loc la Bucuresti, cu ocazia decernarii premiiilor dedicate pietei de profil de catre organizatori.
Acest sector s-a confruntat cu o scadere a vanzarilor de aproape 80% in acest an. In ciuda acestor greutati, piata de leasing a reusit sa se organizeze si sa faca fata provocarilor aparute anul acesta, a precizat seful Raiffeisen Leasing. Mateescu spune ca schimbarile au afectat toate companiile, fiind determinate de cresterea provizioanelor, a rezilierilor si a reposesiilor de bunuri.
„Lectiile pe care le-am primit anul acesta ne vor face mai intelepti si mai prudenti in abordari”, crede Dan Constantinescu, director executiv la UniCredit Leasing. El este de parere ca transformarile aparute in 2009 vor intari jucatorii din piata de leasing, vor consolida pozitia acestora si ii va face mai eficienti.
“Principala preocupare a trecut de la dezvoltarea pe volume catre o consolidare a structurilor existente si o aplecare catre acele parti ale afacerilor care nu le dezvoltasem pana acum. Acest lucruri ne va transforma in niste companii mai bune la capatul acestei experiente”, a declarat Constantinescu.
Leasingul este dependent de vanzarile auto
Situatia grea in care au ajuns companiile de leasing este uneori pe seama exceselor facute in finantare in anii anteriori. Claudiu Stanescu, presedintele BCR Leasing, considera ca nu a fost vorba de o goana necontrolata dupa cota de piata. El spune ca firmele de leasing au acordat finantari tinand cont de nivelul de dezvoltare al economiei din acel moment.
Pentru 2010, previziunile sunt pesimiste. „In momentul in care o piata scade cu 80%, situatia este critica si dura. Cred ca situatia va fi critica si la nivelul anului urmator. Nu am motive sa vad lucrurile altfel, mai ales daca ne gandim si ca estimarile importatorilor auto indica un an 2010 mai slab decat 2009 pentru vanzarile de masini”, afirma Stanescu. El vede o revenire a pietei de leasing cel mai devreme din 2011.
Sunt insa si pareri mai optimiste. “Cred cu tarie ca partea a doua a lui 2010 va fi cea in care semnalele pozitive asupra pietei de leasing vor incepe sa apara”, spune Cornel Coca Constantinescu, presedintele Romexterra Leasing. El semnaleaza ca acest sector nu a atins inca nivelul de maturitate asteptat, corelat cu volumul finantarilor acordate.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News