Orice institutie bancara, in momentul in care analizeaza dosarul de credit al unui solicitant, urmareste indeplinirea a 3 criterii, denumite si cele 3 C-uri: Caracter, Capacitate, Colateral.
Prin caracter se urmareste evolutia si comportamentul atat a societatii, cat si a administratorului acesteia.
Este foarte important de vazut ce experienta are administratorul in domeniul de activitate al societatii, daca exista incidente de plata, inregistrari la Biroul de Credit, istoricul societatii de creditare.
Un administrator cu experienta bogata si cu rezultate pozitive in trecut, chiar daca nu la aceeasi companie, poate inclina balanta in favoarea obtinerii imprumutului. In schimb, este un dezavantaj daca administratorul este nou in domeniu sau are un istoric negativ in posturi de conducere.
De asemenea, exista si anumite tipuri de activitati care nu sunt creditate de unele banci cum ar fi industria armamentului, jocuri de noroc/cazinouri, productia de tutun, productia in regim lohn, case de schimb, case de amanet etc.
Raiffeisen Bank are produse de creditare speciale pentru microintreprinderi, atat garantate, cat si negarantate, industriile vizate fiind: comert cu ridicata si cu amanuntul, productie, servicii, constructii, transport si telecomunicatii, agricultura.
Capacitatea presupune analizarea strict financiara a societatii. Se are in vedere o serie de indicatori financiari, specifici de la o banca la alta.
In general, cerintele minime pentru ca o societate sa fie considerata eligibila pentru un imprumut sunt cel putin un an fiscal de existenta, sa nu aiba datorii la stat sau la alte institutii de credit, sa aiba o evolutie sustinuta a cifrei de afaceri.
Insa, oricat de bine se pozitioneaza o firma din punct de vedere al caracterului si capacitatii, bancile solicita si un colateral, in special in cazul creditelor de valoare mare.
Colateralul este decisiv in stabilirea nivelului de imprumut si in functie de valoarea si calitatea acestuia solicitantii pot beneficia de costuri si de conditii de acordare mai bune. Colateralul este doar un element de confort atat pentru banca, cat si pentru client.
Colateralul poate fi format din imobile, terenuri intravilane libere, spatii comerciale, hale si depozite, automobile sau alte mijloace de transport, echipamente universale ce pot fi valorificate pe piata secundara.
Ionut Costache este relationship manager la Directia IMM din Raiffeisen Bank. Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News