Atunci cand analizeaza un IMM, bancile tin cont in principal de perspectivele de dezvoltare si de situatia sa financiara. O firma care are un istoric al relatiei cu banca este, de regula, avantajata. Societatile nou-infiintate pot si ele accesa un imprumut, dar trebuie sa prezinte, in general, garantii suplimentare.
In momentul deciziei de creditare, o banca analizeaza afacerea existenta si potentialul de dezvoltare al acesteia. De aceea, procesul de aprobare a creditului este unul complex.
Bancile tin cont de mai multe variabile cantitative si calitative: evolutia cifrei de afacere, industria in care activeaza societatea, experienta acumulata in domeniu, existenta sau nu a unei garantii, gradul de indatorare corelat cu capacitatea de rambursare sau impactul finantarii asupra activitatii societatii.
Pe scurt, obiectivul urmarit de banca este ca efectele contractarii unui credit sa fie unele pozitive si sa nu destabilizeze activitatea societatii.
Conditiile minime
Printre conditiile minime de creditare IMM, urmarite de banci as mentiona:
- existenta unui istoric al activitatii, de obicei, a unui an financiar incheiat;
- evolutia pozitiva a cifrei de afaceri;
- gradul de indatorare;
- societatea sa nu fie in procedura de faliment, sa nu aiba propriri, litigii, datorii restante la banci;
- existenta unui istoric cu banca de la care se solicita finantare, in cazul creditelor negarantate;
Firmele nou infiintate pot accesa finantare bancara, care sa le ajute in definitivarea unei pozitii pe piata, insa conditiile in care aceste societati pot fi creditate sunt corelate cu gradul de risc mai mare pe care il implica finantarea unei astfel de firme.
De exemplu, printre conditiile minime impuse de Raiffeisen Bank pentru firmele nou infiintate se numara:
- garantarea creditului in proportie de 100% cu depozite bancare sau contra-garantie bancara de la banci acceptate de Raiffeisen Bank, sau
- garantarea cu o rata de acoperire de 110% a creditului prin ipoteca rezidentiala.
Suma maxima ce pot fi obtinuta de un IMM nou-infiintat de la Raiffeisen Bank este de 300.000 euro
In astfel de cazuri, clientul trebuie sa demonstreze fezabilitatea proiectului de afaceri, dar si faptul ca acel proiect va genera suficiente venituri pentru a acoperi atat ratele creditului, cat si sustinerea ulterioara a afacerii.
Ionut Costache este Coordonator Regional Vanzari la Directia IMM din Raiffeisen Bank
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News