Operatiunile bancare prin internet sau prin telefon au avantaje greu de inlocuit fata de modul clasic de realizare a operatiunilor in unitatile bancii. Siguranta tranzactiilor efectuate prin aceste servicii la distanta este insa o preocupare comuna pentru utilizatori si banci, din perspectiva minimizarii riscurilor de frauda.
Tranzactiile prin internet pot fi realizate in siguranta daca utilizatorii respecta cateva reguli de utilizare corecta a serviciilor. De cele mai multe ori, infractorii nu ataca sistemul informatic al bancii, ci incearca sa se foloseasca de lipsa de informare a clientilor pentru a obtine acces la informatii confidentiale privind conturile acestora.
Majoritatea bancilor ofera in prezent clientilor posibilitatea de a realiza tranzactii, fara a le impune prezenta la banca. Aceste servicii sunt utile IMM-urilor in special pentru economia de timp si bani pe care o permit.
Infractorii incearca sa profite de lipsa de informare a clientilor
Comunicarea la distanta cu banca nu prezinta in mod normal riscuri mai ridicate decat o operatiune la ghiseu. Avand in vedere ca sistemele informatice de siguranta ale bancilor ofera o protectie ridicata prin filtre suplimentare sau prin criptarea mesajelor online, de cele mai multe ori, fraudulentii recurg la neatentia sau necunoasterea utilizatorilor.
Cei care incearca sa decripteze sau sa foloseasca identitatea bancilor in scopuri fraudulente induc in eroare utilizatorii de servicii de banking online prin transmiterea catre acestia a unor linkuri ascunse care-i directioneaza catre o pagina de internet asemanatoare cu cea a bancii respective.
In general, acestia creaza pagini cu aceleasi culori, aceeasi sigla si chiar persoane reale din structura de personal a bancii. In numele bancii, falsificandu-i identitatea, cei care incearca sa fraudeze utilizatorii le solicita clientilor anumite date confidentiale, necesare pentru spargerea conturilor.
Recomandari pentru companii
Utilizatorii persoane juridice trebuie sa stie ca:
- Banca nu va cere niciodata prin e-mail sau telefon informatii confidentiale (parola, numar de card sau cod PIN);
- Banca sfatuieste clientul sa nu divulge sub niciun motiv parola si codul PIN;
- Banca nu va solicita clientului prin e-mail sau telefon informatii confidentiale despre companie sau conturile acesteia si nici conectarea la serviciu printr-o adresa trimisa pe e-mail.
Laura Stoicescu, manager departament in cadrul Ariei IMM din Raiffeisen Bank, sfatuieste antreprenorii sa utilizeze serviciile de plati alternative pentru operatiunile curente ale companiei, deoarece exista foarte multe avantaje fata de operatiunile efectuate prin ghiseele bancii.
In primul rand, operatiunile efectuate prin serviciul Raiffeisen Online sunt cu pana la 85% mai ieftine decat la ghiseu si se realizeaza in timp real intre conturi de la Raiffeisen Bank.
In al doilea rand, operatiunile prin internet sunt mai rapide si mai comode, nemaifiind necesara deplasarea clientului la banca. Serviciul Raiffeisen Online permite setarea de limite predefinite pentru sumele ce pot fi tranzactionate si mai multi utilizatori cu drepturi de acces diferite. Serviciul este disponibil 24 din 24.
Platile prin telefon sunt la fel de sigure ca si cele online
Utilizarea telefonului pentru operatiuni bancare se realizeaza prin transmiterea de SMS-uri intre client si banca sau printr-un apel la call center.
"Siguranta tranzactiilor prin telefon este asigurata de filtrele de identificare setate de banca pentru respectarea securitatii si confidentialitatii tranzactiilor efectuate de client", spune Laura Stoicescu.
Accesarea contului prin telefon se face la Raiffeisen Bank prin apel catre serviciul call center la un numar special dedicat acestuia, dar numai pe baza unui sistem de parole, o combinatie unica data de o matrice, un cod PIN si datele de identificare ale clientului.
Niciodata banca nu solicita toate caracterele din matrice, cod PIN sau parola (acestea sunt solicitate aleator pentru verificarea uni numar limitat de caractere).
Acest lucru confera protectie suplimentara deoarece, in situatia in care matricea este pierduta sau furata, informatiile nu pot fi folosite fara existenta PIN-ului atasat matricei si datelor de identificare.
Pentru un management mai bun al sumelor din cont, bancile ofera prin servicii de mobile banking, posibilitatea de a fi anuntat prin SMS la fiecare intrare sau iesire a fondurilor din cont.
In acest fel, clientii stiu in timp real daca o incasare a fost efectuata si pot reactiona la secunda pentru a ordona plati din sumele intrate in cont. "Clientii pot seta mesaje de tip SMS pentru sume minime/maxime ale trazactiilor efectuate in conturi", a precizat Laura Stoicescu.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News