Protectia consumatorului se va extinde si in zona transferurilor bancare efectuate de catre companii, care vor putea reclama bancile daca serviciile furnizate sunt deficitare. Noul cadru legistativ urmeaza sa intre in vigoare pana in noiembrie 2009. Principala problema este ca nu s-a gasit institutia care sa se ocupe de rezolvarea plangerilor.
Directiva Serviciilor de Plati, adoptata la nivelul Uniunii Europene, constituie baza legala pentru crearea unei piete unice a platilor la nivel european. Obiectivul principal este sa permita efectuarea de transferuri bancare intre statele membre la fel de usor, sigur si eficient ca si cele nationale.
Transpunerea legislatiei europene se realizeaza in cooperare de BNR, Ministerul Finantelor Publice, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) si Departamentul de Afaceri Europene (DAE) din cadrul Guvernului si trebuie finalizata pana la 1 noiembrie 2009.
Fiecare stat membru trebuie sa adopte masurile necesare pentru a garanta ca prevederile Directivei sunt respectate, iar reclamatiile de la consumatori si sanctiunile privind serviciile de plata vor fi administrate de catre autoritati imputernicite.
In cazul persoanelor fizice, ANPC are rolul sa asigure ca drepturile lor sunt respectate. Autoritatea are un rol mai complex si supravegheaza deja modul in care se respecta totalitatea drepturilor consumatorilor de servicii financiare, nu numai cele privind platile.
"Am aparut dintr-o necesitate deoarece nu mai era nimeni care sa vrea sa se ocupe de acest domeniu (n.r. drepturile consumatorilor de servicii financiare)", a precizat Mihail Meiu, director in cadrul ANPC.
Se cauta un supraveghetor!
In cazul clientilor companii, lucrurile nu sunt insa la fel de clare, cel putin in domeniul platilor, unde noua directiva impune existenta unei institutii publice care sa vegheze si la respectarea drepturilor acestora.
Autoritatile romane nu s-au hotarat pana in prezent cine va supraveghea respectarea prevederilor Directivei si cine va asigura dialogul intre banci si clientii companii.
"La mijlocul lunii mai, va fi publicat spre dezbatere publica textul actului normativ privind transpunerea Directivei in legislatia nationala. Din acesta vor lipsi anumite aspecte, daca nu reusim sa le rezolvam pana atunci, respectiv relatia consumatorilor persoane juridice cu bancile privind platile", a precizat Rodica Lupu, consilier in cadrul DAE.
Bancile vor putea fi sanctionate
Conform Directivei, fiecare stat membru trebuie sa stabileasca regimul sanctiunilor aplicabile bancilor, in cazul incalcarii legislatiei, si de asemenea, trebuie sa garanteze ca acestea vor fi aplicate.
Mai mult, sanctiunile trebuie sa fie efective, nu doar avertismente, sa fie proportionale cu abaterea constatata si cu efect de descurajare.
Odata cu nivelul sanctiunilor, fiecare stat membru are sarcina sa stabileasca si autoritatea competenta care va supraveghea aplicarea legislatiei si sa instiinteze Comisia Europeana cu privire la acest aspect pana la 1 noiembrie 2009.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News