Majoritatea bancilor au dezvoltat programe speciale pentru finantarea proiectelor europene. Pentru a-si spori sansele de a obtine credit, bancherii le recomanda solicitantilor sa treaca mai intai pe la banca, inainte de a depune proiectul. In multe cazuri, acest lucru face diferenta intre cei care reusesc sa acceseze fondurile si cei care renunta.
O serie de solicitanti au renuntat recent sa deruleze proiectele europene pentru care primisera aprobarea de la autoritati. Abandonul a fost cauzat de faptul ca acestia nu au avut banii necesari pentru a efectua investitiile necesare, afirma specialistul pentru fonduri europene de la UniCredit, Marius Radu.
El spune ca in cazurile de mai sus, beneficiarii fondurilor au prezumat ca vor putea obtine finantare de la banca, garantand cu echipamentele achizitionate. Insa, anumite programe europene interzic ca bunurile achizitionate sa fie gajate, astfel ca persoanele respective nu au putut lua credite din lipsa de garantii.
Structura de finantare trebuie stabilita dinainte
De aceea, Marius Radu recomanda celor care doresc sa acceseze fonduri structurale sa treaca mai intai pe la banca, pentru a discuta structura posibila de finantare, tinand cont de specificul programului la care se inscriu. „Altfel, proiectul risca de devina nebancabil”, atrage atentia specialistul UniCredit.
E bine de stiut ca programele europene sunt concepute astfel incat banii nerambursabili vin abia la finalizarea proiectului. Prin urmare, beneficiarii sunt obligati sa-si procure toate resursele necesare pentru efectuarea investitiilor fie din surse proprii, fie prin credit de la banca, ori combinat.
Avansul de la stat nu trebuie ratat!
Cheltuielile aparute in derularea unui proiect european sunt formate din:
- sumele rambursabile (care se acorda doar pentru cheltuielile eligibile);
- co-finantarea (resursele proprii cu care beneficiarul trebuie sa sustina proiectul);
- cheltuielile neeligibile (care trebuie suportate tot de catre beneficiar).
Toate aceste costuri se pot acoperi prin credite bancare.
Pentru a-si asigura o structura cat mai buna de finantare, beneficiarii de fonduri ar trebui sa solicite inca de la depunerea documentatiei incasarea unui avans, subliniaza reprezentantul UniCredit. Acesta este platit de catre statul roman si reprezinta 35% din valoarea rambursabila.
In acest fel, se conserva capacitatea de indatorare a firmei, lasand loc unor imprumuturi mai mari ulterior.
Obtinerea avansului este conditionata de prezentarea unei scrisori de garantie bancara. Aceasta necesita plata unui comision, costul fiind insa mult mai mic decat la un credit.
Ce cheltuieli se finanteaza prin credit?
Mai departe, pe parcursul derularii proiectul, finantarea cheltuielilor eligibile se poate face printr-un credit punte. In acest fel, se acopera necesarul de finantare pana in momentul incasarii sumelor nerambursabile, putand exista chiar si o perioada de gratie.
Co-finantarea proiectului se poate asigura printr-un credit de investitii, care acopera in general pana la 75% din cheltuielile eligibile ce cad in sarcina beneficiarului. Acest imprumut se poate obtine in paralel cu creditul punte si are o perioada de rambursare mai lunga.
Si pentru cheltuielile neeligibile, cum ar fi TVA, bancile au creat facilitati de creditare pe termen scurt.
Solutii de garantare a imprumuturilor
Accesul la aceste credite depinde bineinteles de capacitatea de rambursare a intreprinderii, dar si de garantiile disponibile.
In cazul in care solicitantul nu dispune de garantii materiale suficiente, el poate apela la garantiile financiare, ce sunt disponibile contra unui comision la FNGCIMM sau la EximBank.
Marius Radu spune ca, pentru a reduce garantiile necesare, se poate prelungi termenul de implementare al proiectului pana la maximul admis si se poate etapiza implementarea in 3-5 transe, astfel incat necesarul de finantat prin creditul punte sa se diminueze.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News