In conditiile in care bancile devin din ce in ce mai restrictive la acordarea de credite, companiile care au nevoie de lichiditati se pot reorienta catre vanzarea facturilor ce urmeaza a fi incasate. Factoringul este inca la inceput de drum in Romania, insa ritmul de crestere, chiar si in criza, indica un potential important al pietei.
Factoringul presupune obtinerea de lichiditati prin vanzarea de catre firme a creantelor ce urmeaza a fi incasate in viitor, la o valoare mai mica decat cea contabila. Societatea cumparatoare, denumita factor, urmeaza sa colecteze, in nume propriu, sumele aferente.
In plus, compania de factoring ofera si consultanta, in special prin evaluarea bonitatii portofoliului de clienti, ai celor care doresc sa isi valorifice inainte de scadenta facturile emise.
"Dorim sa prezentam factoringul ca pe un partener real si sa sprijinim companiile care au nevoie de aceste servicii", a precizat Dan Stoica, presedintele RomFactor, in cadrul unui seminar organizat de Ziarul Financiar.
Diferenta majora fata de obtinerea de lichiditati prin credit bancar, este ca factorul se uita la portofoliul de clienti ai companiei in momentul deciziei de cumparare a creantelor, in timp ce banca ofera finantare pe baza garantiilor colaterale prezentate de solicitant.
"Antreprenorul este cel care trebuie sa isi aleaga partenerul", a mai precizat Dan Stoica, fara sa excluda insa posibilitatea ca o firma sa apeleze simultan atat la credit bancar cat si la factoring pentru obtinerea de finantare.
Iar optiunile factoringul sunt cel putin la fel de variate ca si in situatia creditelor bancare. Respectiv, firmele pot apela atat la societati de factoring romanesti cat si din afara tarii, in functie de tipul si natura creantei pe care doresc sa o valorifice.
"Avand in vedere conditiile crizei financiare actuale, firmele isi regandesc politicile si se indreapta catre companii de factoring si nu catre banci pentru obtinerea de lichiditate", a tinut sa atraga atentia si Erik Timmermans, secretarul general al International Factors Group.
Piata prezinta un potential imens
Chiar daca activitatea de factoring este prezenta pe piata din Romania de multi ani, cifra de afaceri a industrei este inca extrem de scazuta, ceea ce indica un potential important.
In 2008, valoarea totala a pietei s-a ridicat la 1,8 miliarde euro, in crestere cu 60% fata de anul anterior.
Totusi, raportat la PIB, Romania ramane printre codasele Europei in ceea ce priveste serviciile de factoring, cu un raport de 0,5%, fata de o medie pe plan mondial de 3,45%, conform unui studiu al International Factors Group.
De asemenea, reprezentantii pietei tin sa atraga atentia ca in mometul de fata, factoringul poate castiga un teren important, in conditiile in care bancile devin din ce in ce mai restrictive la acordarea de credite.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News