Criza a adus in prim plan varianta de finantare prin factoring, in conditiile unei reduceri semnificative a fluxurilor de numerar din economie. Portofoliul celui mai mare jucator din piata este predominat in prezent de clienti din domeniul constructiilor si al sportului. Acestia isi vand atat facturile scadente, cat si drepturile de televizare.
Factoringul presupune vanzarea facturilor scadente catre o companie specializata denumita factor, pentru un procent din suma de incasat. Factorul va fi cel care se ocupa de administrarea facturilor si de colectarea la scadenta a contravalorii acestora. De asemenea, pe langa facturi mai pot fi cesionate si drepturi de incasare a unor subventii, drepturi de televizare a unor evenimente, diverse contracte.
“In perioada actuala de incertitudine economica, factoringul este o solutie la care au aderat tot mai multe companii, de la IMM-uri romanesti la corporatii multinationale”, a precizat Andreea Marinescu, directorul diviziei de factoring al UniCredit Tiriac Bank.
Constructiile si cluburile sportive au inceput sa apeleze la factoring
In prezent, piata factoringului din Romania este dominata de divizii ale marilor banci straine sau locale. La sfarsitul lui 2008, pe primul loc se afla UniCredit Tiriac Bank, cu o cota de piata de 32%, conform calculelor furnizate de banca. Pe locul doi se afla divizia de factoring a BRD, cu 28%, urmata de BCR cu 11% si compania de Factoring a Bancii Transilvania cu 10% din piata.
Conform structurii portofoliul de clienti ai liderului de cota, 2009 a fost un an al schimbarilor de strategii.
“In 2009, aproximativ 70% din portofoliul de clienti a fost schimbat”, au comentat reprezentantii bancii. In urma cu un an, peste un sfert din clientii care au apelat la factoring erau reprezentati de companii din domeniul materialelor reciclabile. Procentul acestora a scazut in prezent la doar 5%.
Locul celor din industria de reciclare a fost luat de firmele din domeniul constructiilor si sportului, care nici macar nu existau in statisticile anului trecut. Aceste doua domenii insumeaza 26% din totalul volumelor gestionate de catre divizia de factoring a UniCredit Tiriac Bank, respectiv 430 milioane lei.
Durata de finantare a crescut
Principalul scop al serviciilor de factoring este alimentarea cu lichiditate pe baza unor incasari viitoare. Scadenta maxima acceptata a facturilor ce urmeaza a fi cesionate este de 360 zile insa, in mod exceptional se primesc si facturi ce urmeaza a fi incasate peste mai mult de 1 an.
“Pana anul trecut, numarul de zile de facturare admis era de 150 zile. Acum insa mergem pana la 360 zile”, a precizat managerul diviziei de factoring a UniCredit Tiriac Bank.
Procentul pe care clientii il primesc se situeaza in mod normal la 80% din valoarea facturii, inclusiv TVA, insa ajunge si la 100%.
Costuri
Pentru lichiditatile obtinute, clientii platesc o dobanda, calculata din ziua in care primesc finantarea pana in ziua in care compania de factoring colecteaza sumele. La UniCredit Tiriac Bank, aceasta este similara dobanzii percepute pentru creditele de capital de lucru.
De asemenea, se mai percepe un comision initial, aplicat la valoarea totala a facturii, cuprins intre 0,5% si 1%. Cei care vor sa acopere si riscul de neincasare a creantei, mai suporta un comision de aproximativ 0,3%.
Daca o astfel de asigurare nu este incheiata, iar compania de factoring nu reuseste sa incaseze sumele inscrise pe factura, atunci se poate solicita clientului returnarea lichiditatilor acordate.
Se pregateste o asociatie
In prezent, factoringul este destul de slab reglementat in Romania. Singura legislatie care guverneaza aceasta activitate sunt prevederile Codului Civil privind cesiunea de creante si Legea 99 din 1999. In plus, la nivel national nu exista o asociatie care sa impuna anumite standarde sau coduri de conduita pentru participanti.
Doar sase din jucatorii cei mai mari de pe piata sunt afiliati FCI – Federatia Internationala de Factoring, in urma incadrarii in conditiile de functionare impuse de aceasta.
“Am luat legatura cu ceilati jucatori care au parut interesati. Vrem sa ne luam rolul de initiatori ai unei asociatii nationale”, a mai mentionat Andreea Marinescu.
De asmenea, aceasta a precizat ca in cadrul proiectului a fost inclus si seful Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Ghetea, care si-a oferit tot sprijinul pentru sustinerea unui astfel de demers.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News