Companiile de leasing ofera clientilor amanari si reesalonari, daca nu mai pot face fata cresterii ratelor lunare din cauza deprecierii leului. Multe masini sunt aduse inapoi, astfel ca acum este un moment bun pentru a achizitiona ieftin un autoturism second-hand.
Moneda de finantare in cazul contractelor de leasing auto este aproape fara exceptii euro. Deprecierea constanta a leului din ultimele luni a facut ca ratele lunare sa creasca, atingand niveluri greu de imaginat in urma cu 1-2 ani.
Efectele cursului de schimb
Un client care si-a cumparat masina in vara anului 2007 simte probabil cel mai puternic efectele riscului valutar. O rata lunara de 300 de euro se putea achita cu numai 940 lei in iulie 2007, pentru ca in decembrie 2008 sa coste aproape 1.200 lei.
Evolutiile valutare de la inceputul lui 2009 au amplificat mai departe efectul. Rata lunara a ajuns acum in proximitatea pragului de 1.300 lei, cu 40% mai mult decat in vara lui 2007.
In acest context, tot mai multi clienti au inceput sa ramana in urma cu ratele. "In piata, tendinta a fost una de crestere a restantelor. In cazul nostru se observa mai mult o tendinta de plata cu intarziere a ratelor si mai putin una de acumulare de restante", precizeaza Dan Constantinescu, managing director la UniCredit Leasing.
El spune ca cei mai afectati au fost clientii care s-au indatorat "la blana", pana la limita gradului maxim de indatorare. "In acest caz, orice crestere a cursului, poate genera dificultati la plata ratelor", arata Constantinescu.
In schimb, clientii care si-au lasat o marja de manevra si au facut un calcul corect atunci cand s-au indatorat, au avut resurse pentru a achita ratele la leasing.
Problemele de rambursare temporare pot fi depasite
"Daca un client nu mai poate plati ratele, il sfatium sa ne contacteze, deoarece il putem ajuta sa depaseasca aceasta perioada dificila. Exista o intreaga paleta de actiuni, pe care le vom folosi insa cu discernamant, adica pentru cei care au o problema temporara si nu una structurala", afirma Dan Constantinescu.
Printre solutiile identificate de UniCredit Leasing se numara posibilitatea de a reesalona graficul de rambursare sau amanarea platii ratelor pentru o anumita perioada.
Practici similare sunt folosite si de restul companiilor. "Noi incercam solutionarea tuturor doleantelor clientilor, prin reesalonari, repozitionarea contractelor, etc. Nu am procedat masiv la reposedari", ne-a precizat Marian Niculescu, director general adjunct la BRD Sogelease.
Discount-uri mari la masinile second-hand
Ghinionul unora se poate transforma insa in avantajul altora. Faptul ca vanzarile pe piata auto scad, iar tot mai multe masini luate in leasing se reposedeaza, face ca pretul autoturismelor second hand sa scada mult.
"Este un moment foarte bun pentru achizitionarea unei masini second hand si cred ca aceasta perioada va mai dura 1-2 luni pana cand vom iesi din iarna", spune Marian Niculescu.
El afirma ca masinile din clasa medie cunosc cele mai mari reduceri de pret. Fiind autoturismele cele mai achizitionate in trecut, pentru ele acum exista cea mai mare oferta, astfel ca pretul scade.
De asemenea, "masinile scumpe, puternic personalizate, se vand la discount-uri mari, deoarece cererea pentru ele este redusa", a semnalat Marian Niculescu.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News