Efectele crizei financiare au lovit in lant toti actorii implicati: dealerii auto, societatile de leasing, clientii acestora. Toti au inceput sa piarda din viteza si imediat au inceput sa se simta si pierderile. Societatile care au acordat finantari cu generozitate usor exagerata in trecut risca sa dispara de pe piata.
In Romania, ani la rand vanzarile autoturismelor cu finantare in leasing au inregistrat cresteri anuale constante si consistente, de cel putin 25%, piata de leasing ajungand la jumatatea anului 2008 ca valoare a activelor finantate la cca 5 miliarde de euro.
Dinamica inregistrata in ultimii ani s-a manifestat cu forta in piata de profil, alimentata de mai multi factori:
- cresterea nivelului de trai ceea ce a sporit si incurajat consumul;
- concurenta intre finantatori care, pe fondul ieftinirii banilor, au marsat pe oferte de finantare la costuri din ce in ce mai reduse;
- ofertele tentante din partea dealerilor auto.
Din ce in ce mai multi romani au achizitionat masini in leasing, in lipsa oricaror reglementari din anii trecuti privind gradul de indatorare acceptat pentru persoane fizice. Cursa indatorarii incepuse si ar fi continuat nestingherita, in ciuda numeroaselor reglementari din partea BNR menite sa o tempereze.
Primele semne de criza au aparut in octombrie 2008
Dezechilibrele grave care au condus la declansarea si globalizarea crizei economice si-au facut simtite efectele si in Romania incepand cu luna octombrie a anului trecut. Sectorul pietei de leasing nu a putut sa fie ocolit de aceste socuri. Efectele au lovit in lant toti actorii implicati: dealerii auto, societatile de leasing, clientii acestora.
Toti au inceput sa piarda din viteza si imediat au inceput sa se simta si pierderile. Ofertele mai mult decat generoase venite din partea dealerilor auto menite sa resusciteze vanzarile nu si-au gasit ecou in piata dominata acum de sentimente sumbre, vecine cu panica.
Societatile care au acordat finantari cu generozitate usor exagerata in trecut, fara a investiga posibilitatile reale de rambursare ale clientilor sau nu si-au luat garantiile contractuale necesare, se confrunta cu situatii dificile marcate de inmultirea fara precedent a numarului de contracte reziliate sau la care se inregistreaza restante mari si foarte mari. Prezenta in piata a acestor societati pe viitor este pusa sub semnul intrebarii deja.
Pe acest teren, marcat acum de o profunda incertitudine inclusiv legislativa (vezi modificarile succesive ale taxei de poluare), deprecierea consistenta si intr-un timp relativ scurt a cursului de schimb al monedei nationale a zadarnicit eforturile indreptate spre redresarea pietei auto.
Deprecierea leului a anulat discount-urile dealerilor auto
In termeni reali, deprecierea leului a egalat sau chiar a depasit ca marime discounturile substantiale ale vanzatorilor de autoturisme care afisau preturi promotionale cu reduceri si de 30 - 40%.
Asadar incepand cu finalul anului trecut si continuand cu inceputul acestui an, tranzactiile cu autoturisme noi au inregistrat un recul semnificativ. Scaderile de volume au fost si de 50% sau chiar 60% fata de aceeasi perioada a anului trecut, unii dealerii auto fiind nevoiti sa-si inchida showroom-urile si sa disponibilizeze o parte din angajati.
Tot deprecierea monedei nationale a afectat nivelul veniturilor reale ale romanilor, iar cei care aveau rate de platit au resimtit cel mai puternic socul valutar. Sumele de plata nu mai erau de neglijat, ratele crescand de la un trimestru la altul si cu 30%, in timp de veniturile nominale au ramas constante. Acest lucru nu putea sa conduca decat la restante si intarzieri la plata, probleme de lichiditate pe termen scurt, cresterea contractelor de leasing reziliate, o afluenta de cereri de reesalonare a obligatiilor de plata.
Reesalonarea – un risc asumat
O solutie de gestionare optima si de protejare a portofoliului in aceasta perioda este aceea prin care clientilor buni platnici aflati in incapacitate temporara de plata li s-au acordat reesalonari ale contractelor de leasing sau chiar perioade de gratie pe perioade scurte. Fiecare caz in parte se analizeaza cu atentie dorind a se evita situatiile falsilor restantieri.
Poate fi o solutie cu doua taisuri pentru ca in cazul in care situatia financiara a clientilor nu se amelioreaza nici dupa perioada de gratie, nu am asistat decat la amanarea rezilierii contractului si reposesia bunului contractual.
Unii analisti ai fenomenului trag concluzia si nu fara temei ca numarul in crestere al autoturismelor reposedate in perioada actuala si cea imediat urmatoare pe fondul problemelor financiare sistemice va accentua presiunea existenta pe vanzarile de auto noi, mentinandu-le la nivele relativ scazute si va transmite un impuls pozitiv pentru o piata matura a autoturismelor second hand din Romania.
Actorii din piata de profil care se vor pozitiona adecvat si la timp vis-à-vis de acest nou trend in business-ul auto din Romania vor fi castigatori si vor imparti primii feliile cele mai mari ale noii piete in formare.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News