Comisia Europeana solicita Romaniei sa modifice legislatia in ceea ce priveste aplicarea taxei pe poluare pentru autoturisme. Suspendarea taxei auto pentru unele masini si cresterea nejustificata pentru anumite masini de ocazie provenite din alte state membre este privita ca o discriminare in scopul protejarii masinilor nationale.
Solicitarea a fost trimisa sub forma unei “scrisori de somare”, care reprezinta prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar, prevazuta la articolul 226 din Tratatul CE.
Mai multi consumatori au facut plangeri la Bruxelles
Conform prevederilor in vigoare, autovehiculele incadrate in categoria Euro 4 si cu o capacitate cilindrica de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei auto daca sunt inmatriculate pentru prima data in orice stat membru in perioada 15 decembrie 2008 – 15 decembrie 2009.
In schimb, modificarile legislative operate in decembrie 2008 au facut ca pentru vehiculele second-hand, valoarea taxei sa se dubleze.
De la modificarea legislatiei romanesti legata de aplicarea taxei auto, Comisia Europeana a primit mai multe plangeri de la consumatori.
In cazul in care Romania nu ofera un raspuns satisfacator in cel mult 2 luni, Comisia poate recurge la emiterea unui aviz motivat – a doua etapa a procedurii – si in final, la prezentarea cazului in fata Curtii de Justitie.
Statele nu au voie sa protejeze industria nationala
“In conformitate cu jurisprudenta constanta a Curtii de Justitie Europene, statele membre pot prevedea taxarea diferentiata a unor produse similare, cu conditia ca aceasta sa se bazeze pe criterii obiective si sa nu aiba ca efect protejarea productiei nationale”, explica Comisia Europeana demersul initiat.
In viziunea ei, criteriul primei inmatriculari nu reprezinta o cerinta pe deplin obiectiva, netinand cont de “calitatea intrinseca” a masinilor in anumite cazuri, ducand astfel la discriminarea autovehiculelor produse in alte state membre.
“Modul in care este formulata legislatia romaneasca pare a avea un efect protectionist la nivelul industriei nationale a autovehiculelor noi”, sustine Comisia.
Toate masinile noi inmatriculate pentru prima oara in perioada fixata, care intra direct pe piata masinilor de ocazie, circula fara a fi taxate pentru poluare.
Pe de alta parte, masinile de o calitate asemanatoare, care urmeaza sa fie inregistrate in Romania in aceeasi perioada, dar nu pentru prima data, intrand in concurenta directa cu produsele nationale, vor face obiectul unor taxe substantiale.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News