In contextul noii ordonante date de ANPC, in orice forma de publicitate si informare asupra unui credit, bancile trebuie sa mentioneze toate costurile aferente, inclusiv comisioanele. In timp ce unele institutii s-au conformat acestei prevederi si in ceea ce priveste propriile site-uri, altele continua sa prezinte oferte incomplete.
Pana de curand, bancile au avut libertate totala asupra informatiei prezentate pe propriile site-uri. Ofertele puteau fi cosmetizate usor, prin simpla omitere a prezentarii unor costuri ascunse.
De acum insa, acest lucru nu va mai fi posibil. Cel putin teoretic. Conform prevederilor noii ordonante, orice forma de publicitate referitoare la contractele de credit care indica o rata a dobanzii sau orice alte cifre referitoare la costul creditului pentru consumator va cuprinde si urmatoarele informatii standard:
- rata dobanzii aferente creditului, fixa/sau variabila, impreuna cu informatii privind orice costuri incluse in costul total al creditului pentru consumator;
- valoarea totala a creditului;
- DAE;
- durata contractului de credit;
- valoarea totala platibila de consumator.
"Daca faci publicitate unui produs de tip serviciu financiar si mentionezi cel putin o cifra referitoatre la costuri, trebuie automat sa le prezinti pe toate, conform legii" a precizat Mihail Meiu, director in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului.
Acesta a precizat ca nu se poate mentiona doar rata dobanzii fara comisioane sau doar rata dobanzii fixe in primele luni, fara a se mentiona si cea ulterioara.
Nu toate institutiile s-au conformat prevederilor ANPC si continua sa mentina pe site-urile proprii infomatii incomplete.
CEC Bank inca prezinta pe propria pagina de internet doar informatii legate de caracteristicile generale ale imprumutului si despre dobanda. Nu exista nici o mentiune referitoare la comisioanele percepute.
Credit Europe Bank ofera informatii legate de costuri doar partial. Daca in cazul creditelor ipotecare si imobiliare nu exista nici un fel de detalii legate de costuri, in cazul creditelor de nevoi personale se mentioneaza doar rata dobanzii, fara a se face referire la comisioanele de acordare si de administrare pe care banca le percepe.
Si Garanti Bank ofera informatii doar in legatura cu dobanzile aferente creditelor, fara a pune la dispozitie si nivelul comisioanelor pe care aceste produse le implica.
Mai bine niciun cost decat toate!
Exista insa si alte strategii adoptate, astfel incat site-urile proprii sa fie conforme cu prevederile ordonantei ANPC.
Volksbank nu mai ofera pe propria pagina de internet nici un fel de informatii legate de creditele destinate persoanelor fizice.
Banca Transilvania a scos in schimb doar informatiile legate de costuri, alegand sa nu ofere nici dobanda si nici comisioanele, ci doar informatii generale despre imprumut, precum suma maxima ce poate fi obtinuta, documentele solicitate sau garantiile necesare.
Si Banca Italo-Romena prefera aceeasi strategie. Pe pagina de internet nu apare nici un fel de informatie legata de costurile unui credit, solicitantii fiind indrumati catre o sucursala pentru mai multe detalii.
BCR si-a adaptat site-ul la noile cerinte legale
La BCR, pana de curand, cei interesati de un credit gaseau pe site-ul bancii doar informatii generale despre produs si nivelul dobanzii aferente.
In ceea ce priveste insa prezentarea comisioanelor, acestea lipseau cu desavarsire in urma cu numai doua luni.
In prezent, site-ul bancii a fost modificat, astfel ca informatiile legate de imprumuturi cuprind si comisioanele aferente, iar vizitatorii pot descarca, in format PDF, o lista cu toate tarifele si comisioanele bancii, inclusiv cele aferente contului curent.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News