Marea problema cu care se confrunta in prezent societatile de leasing care au pe stoc vehicule reposedate este lipsa unui spatiu de desfacere si a unei forte de promovare adecvate noilor cerinte. Existenta unei colaborari proactive intre jucatorii implicati in acest proces ar putea constitui o solutie pentru intretinerea si revanzarea bunurilor.
In contextul in care au acordat finantare cu avans de 10-15% si uneori chiar 0%, societatilor de leasing le este foarte greu acum sa isi acopere, prin revanzarea bunurilor reposedate, pierderea cauzata de clientii care nu mai pot plati ratele de leasing.
Principala piedica o reprezinta expertiza limitata pe care o au societatile de leasing in valorificarea de autoturisme, vehicule comerciale sau utilaje industriale recuperate. Obiectul de activitate al societatilor de leasing il reprezinta finantarea de active si nu comercializarea acestora, activitate care revine in mod normal dealerilor sau furnizorilor si cu care nu doresc sa concureze pe acest serviciu, deoarece ei stiu mult mai bine sa vanda aceste bunuri.
La aceasta se adauga si lipsa unor spatii de prezentare adecvate, precum si inexistenta unei forte de vanzare si promovare a acestor bunuri. Raiffeisen Leasing, spre exemplu, a reorientat o parte dintre angajati catre aceasta activitate temporara.
Anumite actiuni, precum: inspectia tehnica, revizia, eventuale reparatii sau imbunatatiri aduse vehiculului, intretinerea lui pe perioada de depozitare, precum si evaluarea bunului de catre o terta persoana, ar putea valorifica la maxim potentialul unui bun reposedat. Trebuie precizat faptul ca, pe de alta parte, aceste masuri contribuie la cresterea pretului final si sa nu mai prezinte atractivitate pentru client.
Pe piata exista companiile Tiriac Auto Rulate si Welt Auto, care ofera asemenea servicii, insa cele doua sunt firme captive si deservesc doar grupurile din care fac parte.
Bunurile reposedate se vand cu o pierdere medie de 30 - 40%
Conform Raiffeisen Leasing, la nivelul societatii vehiculele au fost finantate cu un avans mediu de 20% din pretul de nou. Un calcul simplu arata ca acum un vehicul este vandut dupa 2 - 3 ani de utilizare, la o valoare medie de 60% din pretul de nou.
"Daca ar fi existat operatori profesionisti de servicii de revanzare care sa se ocupe de tot ce inseamna pregatirea si valorificarea lor, probabil ca am fi putut recupera mai mult din valoarea bunurilor reposedate ", a precizat Mihaela Mateescu, director general Raiffeisen Leasing.
Totusi, exista si un revers al medaliei. Si dealerii si producatorii auto au fost afectati de criza, fiind nevoiti sa scada din pret. "De aceea, exista exceptii cand un vehicul second hand poate ajunge sa fie mai scump decat unul nou", precizeaza Mihaela Mateescu.
Diferenta poate fi insa anulata de taxa pe poluare, care nu se mai plateste pentru un vehicul ce a fost deja inmatriculat in Romania, si care poate ajunge si la 10.000 euro in cazul vehiculelor grele.
Tipurile de bunuri finantate se restrang
Societatile de leasing au tras invataminte si pe viitor vor fi mai atente la bunurile pe care le finanteaza si pe cine finanteaza.
"In conditiile economice actuale vom finanta cu precadere cu avans mai mare si bunuri mai putin specializate, care pot fi ulterior mai usor valorificate", a precizat reprezentantul Raiffeisen Leasing.
Astfel, in lipsa unor operatori de servicii dispusi sa preia orice bun reposedat pentru a-l valorifica mai departe, clientii care doresc finantare prin leasing pentru un bun mult prea specializat si prea scump, ar putea fi refuzati, oricat de profitabila este afacerea, deoarece, in noile conditii economice, nicio societate de leasing nu doreste sa-si asume riscul sa-si blocheze banii intr-un activ ce poate fi ulterior recuperat, care nu va mai produce si pentru care nici nu vor exista cumparatori interesati in achizitia lui.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News