O stire Bloomberg facea soferii sa tresara: contractele futures pentru petrolul Brent cu livrare in noiembrie ajunsesera la nivelul de 90,7 dolari//baril, in conditiile in care in 2014 cotatiile scazusera deja cu 18%. Inainte de a chiui insa de bucurie, sa aruncam o privire si peste indicele dolarului.
Sunt doua elemente-cheie care fac ca oscilatiile pretului petrolului sa nu se distribuie uniform in cotatiile la pompele de benzina. In primul rand, sistemul de taxe impus de state face ca aproximativ jumatate din pretul la pompa sa fie reprezentat de valoarea combustibilului, restul fiind TVA, accize, etc.
Asta inseamna ca daca pretul petrolului ar face un salt de 10% la bursele internationale, la pompe am avea aceeasi majorare doar daca marjele de rafinare, de prelucrare, transport si, nu in ultimul rand, fiscalitatea ar cunoaste evolutii similare.
Mai este insa un element la fel de important de luat in calcul cand asteptam cu infrigurare preturile la pompa: raportul valutei in care ne luam salariile cu dolarul american (cotatiile petrolului sunt in dolari). Or, din mai si pana la sfarsitul saptamanii trecute, dolarul marcase o crestere de aproximativ 10% fata de leu, evolutie ce taie o felie semnificativa din scaderea pretului petrolului pe pietele internationale.
Desi media a scos in fata „explicatia FMI” pentru a justifica evolutiile „aurului negru” (previziuni in scadere pentru economia globala, deci urmeaza o scadere a cererii), unul dintre cele mai solide motive de scadere a cotatiilor titeiului l-a reprezentat aprecierea dolarului fata de principalele devize, apreciere data de apropiata schimbare de politica monetara in SUA (de la jumatatea lui 2015 va urma probabil o crestere a dobanzilor).
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News