Prima plata a fost facturata ca si "avans" si probabil este specificat in clauzele contractului de leasing (asa ar fi normal). De asemenea, tot conform clauzelor contractului, trebuie sa fie mentionat ce se intampla cu acest "avans" din punct de vedere a transformarii lui in contabilitate - se poate transforma in rata de principal/rata fixa sau in Valoare Reziduala (VR).
Tot in contract, ar trebui sa fie specificat si momentul in care se face transformarea avansului in valoare reziduala, din cate intelegem in cazul persoanei care a pus intrebarea.
Transformarea avansului inseamna de fapt in primul pas emiterea unei facturi storno la factura de avans, deci se storeaza exact aceeasi valoare in lei, inclusiv aceeasi valoare a TVA--ului pe care a platit-o in 2006.
Al doilea pas este emiterea unei alte facturi, pentru valoarea reziduala, avand valoarea neta in lei exact valoarea neta in lei a avansului, dar TVA-ul aferent fiind calculat conform cotei TVA in vigoare la data emiterii acestei facturi. Nu e vina finantatorului ca s-a modificat cota de TVA intre cele doua momente in timp, emiterea facturii de avans si transformarea lui in "ceva", conform contractului de leasing ( Valoare Reziduala in acest caz).
Trebuie vazut doar daca transformarea avansului, adica stornarea lui si emiterea unei alte facturi (cu cota TVA marita) s-a facut la momentul clar stabilit in contractul de leasing, sau dintr-o eroare, s-a facut mai tarziu in timp, intrandu-se astfel sub "incidenta" cota TVA 24%.
Pentru o persoana juridica platitoare de TVA, aceasta diferenta de TVA nu e o cheltuiala: TVA-ul platit luna asta (mai mare) se deduce din TVA-ul de plata catre buget al lunii urmatoare. E o problema pentru persoanele fizice, la care practic creste costul cu diferenta de TVA.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News