De la 1 ianuarie, Ministerul Mediului a propus ca si cumparatorii de autoturisme cu motorizare Euro 5 sa suporte taxa de prima inmatriculare. Suma datorata porneste de la mai putin de 100 euro dar poate depasi chiar si 2.000 euro, in functie de capacitatea cilindrica si vechimea autoturismului, conform calculelor realizate de Ministerul Mediului.
De la 1 ianuarie 2011, Ministerul Mediului doreste sa modifice modul de calcul al taxei de poluare a autoturismelor in Romania.
Pana acum, taxele vizau numai cumparatorii de masini cu motorizari inferioare standardului Euro 5, in special autoturisme second-hand si ii punea in avantaj din acest punct de vedere pe cumparatorii de autoturisme noi.
Din 2011 insa, toate autoturismele nou fabricate trebuie sa respecte standardul Euro 5, ceea ce ar fi insemnat ca niciun autoturism nou inmatriculat nu ar fi adus niciun ban la buget.
“Taxa auto pentru anul 2011 va respecta acelasi principiu binecunoscut la nivel mondial – poluatorul plateste. Deoarece de la 1 ianuarie anul viitor vom intra intr-o noua era, Ministerul Mediului si Padurilor vine cu o propunere, ce a fost discutata la mai multe niveluri”, a anuntat Laszlo Borbely, ministrul Mediului, in cadrul unei conferinte de presa.
Taxa va fi calculata si in cazul cumparatorilor de autoturisme Euro 5, in functie de capacitatea cilindrica si vechimea masinii. Mai jos sunt cateva exemple de taxe pentru o masina Euro 5, conform propunerii ministerului:
Taxa de poluare pentru o masina Euro 5
Capacitate cilindrica |
1.100 cmc |
2.000 cmc |
3.000 cmc |
Auto nou |
116 euro |
680 euro |
2.160 euro |
Auto cu vechime 2 ani |
91 euro |
618 euro |
1.706 euro |
Creste taxa pentru masinile mai vechi
Cei care se gandesc sa isi achizitioneze un autoturism second-hand, cu motorizare inferioara standardului Euro 5, trebuie sa stie ca din 2011 vor plati taxe mai mari pentru inmatriculare decat in prezent.
“Pentru masinile Euro 4 a fost discutata o propunere mai drastica, venita din partea producatorilor, insa consideram ca aceasta taxa nu poate fi crescuta foarte mult si am gasit o masura de compromis”, a precizat Laszlo Borbely.
Acesta a dat si cateva exemple de calcul a taxelor ce ar urma sa fie percepute de la 1 ianuarie 2011, atat in cazul motorizarilor Euro 4, cat si in cazul autoturismelor cu motoare mai poluante.
Exemple de valori ale taxei de prima inmatriculare
Euro 4 |
1.400 cmc |
|
taxa veche |
taxa noua |
vechime 1 an |
380 euro |
483 euro |
vechime 3 ani |
315 euro |
399 euro |
Euro 3 |
1.400 cmc |
|
taxa veche |
taxa noua |
vechime 7 ani |
673 euro |
998 euro |
vechime 8 ani |
594 euro |
880 euro |
Euro 2 |
1.400 cmc |
|
taxa veche |
taxa noua |
vechime 10 ani |
1.616 euro |
2.428 euro |
vechime 12 ani |
1.000 euro |
1.499 euro |
Masinile hibrid si electrice sunt avantajate
Singurii romani care vor fi scutiti de la plata taxei de prima inmatriculare sunt cei care opteaza pentru autoturisme cu propulsie hibrida sau pentru masini dotate cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante.
“E nevoie in primul rand sa sprijinim masinile hibrid, electrice. Lucram la Ministerul Mediului la facilitati suplimentare pentru cei care produc astfel de masini”, a precizat ministrul Borbely.
Dezavantajul masinilor hibrid sau electrice este insa pretul mare de achizitie, care sare in mod regulat de 20.000 euro.