Autoritatile analizeaza mai multe variante pentru reintroducerea unei taxe care sa inlocuiasca timbrul de mediu, dupa ce Romania a fost invadata de masini second-hand. In prezent, la nivelul Guvernului exista un grup de lucru care ar putea avansa o propunere concreta pana la finalul acestui an.
Seful Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), Cornel Brezuica, a declarat, in cadrul unei conferinte, ca grupul de lucru constituit pentru a elabora noua versiune a timbrului de mediu este "in forma maxima" si discuta mai multe variante. Acest grup este constituit din reprezentanti ai Ministerului Mediului, Ministerului Economiei, dar si ai industriei auto.
”Lucrurile sunt foarte dramatice”, spune seful AFM, referindu-se la numarul mare de masini rulate aduse in tara. El spune ca grupul de lucru s-a intalnit de doua ori si a ajuns la concluzia ca pot exista doua moduri de taxare: taxarea o singura data, pentru toata durata de viata a autovehiculului sau o plata anuala, gen impozit sau alta taxa care sa aiba o valoare mai mare pentru autovehiculele cu norma de poluare inferioara.
Si consultantii PwC Romania sustin ca Romania are nevoie rapid de o strategie eficienta de impozitare a autoturismelor pentru a stimula innoirea parcului auto, dupa ce eliminarea taxei de timbru in februarie a accelerat cresterea importurilor de masini rulate.
Cresteri alarmante ale importurilor de second-hand
In primele opt luni din 2017 au fost inmatriculate peste 337.000 de masini vechi, cu 110% mai mult comparativ cu intreaga perioada a anului trecut. Masurile din ultimii ani nu au oprit orientarea populatiei catre masinile second-hand, iar criza financiara a lasat urme in comportamentul consumatorului roman. In timp ce alte tari pregatesc trecerea la masini electrice, Romania este invadata de masini vechi, care reprezinta surse de poluare daunatoare sanatatii, dar si de riscuri in trafic.
"O varianta pe care au utilizat-o si alte state membre si care poate da rezultate bune in Romania ar putea fi utilizarea armonizata a unei taxe de prima inmatriculare corelata cu sistemul de impozitare anuala a autoturismelor care sa ia in considerare si nivelul de emisii de CO2 si norme de poluare. Statul a incercat in ultimii ani sa limiteze importurile de masini vechi, insa caile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de prima inmatriculare este posibila, insa trebuie formulata inteligent, astfel incat sa nu incalce prevederile legislatiei comunitare. Un instrument cu un potential foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reasezat pe principii de mediu", a declarat Daniel Anghel, liderul Sectorului de Automotive, PwC Europa Centrala si de Est.
El a subliniat faptul ca Romania trebuie sa se gandeasca la o impozitare in acord cu recomandarile Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor si normele Euro ale motoarelor acestora, in loc de taxare in functie de puterea sau capacitatea cilindrica a masinii. Directia agreata de Comisie este aceea de a impozita in functie de gradul de poluare, de impactul asupra mediului.
“O astfel de modificare trebuie introdusa cu o perioada de gratie rezonabila si care sa se aplice doar autovehiculelor inmatriculate dupa data intrarii in vigoare a noii metodologii", a adaugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanta pentru Management, PwC Romania.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News