Un nou scandal a izbucnit pe piata auto la nivel mondial. Grupul Mitsubishi a recunoscut ca a falsificat rezultatele testelor privind eficienta consumului de carburant pentru aproximativ 625.000 de masini. Actiunile companiei au pierdut o treime din valoare in doar doua zile si au atins cel mai mic nivel de la listare.
Astfel, scandalul manipularii testelor a "inghitit" pana in prezent 2,5 miliarde de dolari din capitalizarea Mitsubishi.
Actiunile au fost suspendate de la tranzactionare la Tokyo
Din cauza impactului pe care scandalul l-ar putea avea asupra companiei, investitorii s-au grabit sa vanda actiuni Mitsubishi, astfel ca ordinele de vanzare le-au depasit cu pana la sase ori pe cele de cumparare. In aceste conditii, Bursa de la Tokyo a decis suspendarea tranzactiilor cu aceste actiuni.
Conform regulamentelor pietei de capital nipone, actiunile suspendate din cauza unei diferente prea mari intre cerere si oferta sunt cotate la ultimul pret indicativ din sesiunea precedenta. In cazul Mitsubishi, pretul indicativ a fost stabilit la un minim record de 583 yeni, in coborare cu 20% fata de inchiderea de miercuri.
Producatorul auto a recunoscut, miercuri ca a modificat rezultatele testelor privind eficienta energetica in cazul a patru modele vandute in Japonia, doua dintre acestea fiind comercializate sub marca rivalului Nissan.
Discrepantele dintre consumul real de carburant si cel indicat de testele de eficienta au fost semnalate chiar de Nissan.
Autoritatile japoneze au declansat o ancheta si au perchezitionat joi birourile Mitsubishi din orasul Okazaki, unde se afla a doua mare fabrica a companiei.
Volkswagen acorda despagubiri clientilor inselati
Pe de alta parte, constructorul auto german Volkswagen (VW), primul in cazul caruia s-a decoperit ca a falsificat testele privind emisiile poluante, si autoritatile americane au ajuns la "un acord de principiu" in scandalul izbucnit anul trecut.
In cadrul acordului s-a convenit ca Volkswagen va plati "despagubiri importante" celor care au cumparat autovehicule echipate cu un motor diesel care utilizeaza un soft care falsifica testele de emisii poluante. Termenii financiari ai acordului nu au fost dezvaluiti insa judecatorul federal Charles Breyer a precizat ca Volkswagen va oferi unui numar de aproximativ 500.000 de proprietari de vehicule echipate cu un motor diesel optiunea de a le rascumpara autovehiculul sau de a le modifica astfel incat sa respecte normele de poluare.
Printre vehicule care ar urma sa fie rascumparate se afla sedanul Jetta, modelul compact Golf si Audi A3, vandute din 2009. Oferta nu se aplica celor 80.000 de vehicule cu motoare diesel de trei litri care depasesc limitele de poluare in SUA, inclusiv SUV-urile Audi si Porsche.
Grupul german investeste in protectia mediului
Totodata, Volkswagen se angajeaza sa infiinteze un fond destinat finantarii masurilor de protectie a mediului.
Scandalul trucarii testelor privind emisiile poluante a izbucnit in septembrie 2015, cand Agentia pentru Protectia Mediului din SUA (EPA) a acuzat VW ca a instalat un soft care permitea masinilor sa indeplineasca standardele referitoare la poluare in timpul testelor, dar nu si in timpul operatiunilor normale. Grupul auto a recunoscut ca a utilizat softul care a permis ca nivelul emisiilor unui numar de 580.000 de vehicule diesel fabricate din 2009 sa fie de 40 de ori mai ridicat decat cel permis, conform standardelor legale din SUA.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News