Renault, Ford, Dacia, Toyota, Volkswagen, Nissan, Suzuki sunt pe primele locuri la intalnirile cu click-urile clientilor la cautarea pe Google dupa “programul Rabla 2020” intr-un an in care, in premiera, si posesorii de motociclete vechi pot aplica pentru schimbarea lor cu unele noi, chiar cu unele electrice.
Rabla Clasic a debutat pe 17 martie cu un buget record de 405 milioane lei, cel mai mare de cand exista programul, acesta fiind destinat oricui doreste sa isi cumpere o masina noua si mai putin poluanta.
De altfel, calitatea aerului a fost un carlig de marketing bine speculat in aceasta perioada cand multi au observat ca izolarea la domiciliu a generat mai putina poluare, insa exista temerea ca totul se va dovedi doar un foc de paie dupa ce restrictiile vor fi ridicate.
Valoarea primei de casare ramane la 6 500 lei (aproximativ 1 350 euro) dar poate sa creasca cu inca 1 000 de lei daca masina aleasa are limita emisiilor de 96 g CO2 per km.
In plus, s-a introdus un eco-bonus care inseamna alti 1 000 de lei adaugati la cei 6 500 lei initiali daca se alege un autoturism cu sistem GPL sau GNC.
Exista si o crestere a bonusului pentru masinile hibride conventionale, care nu se incarca de la priza, de la 1 700 lei la 2 500
In premiera, la program pot participa si cei care doresc sa isi caseze motocicletele vechi - e vorba de Rabla Moto - iar prima de casare este in acest caz de 3 500 lei.
Autoritatile estimeaza ca numarul celor care vor beneficia de program se va apropia de 60 000 dar ramane de vazut in ce masura criza economica ce urmeaza pandemiei le va da peste cap sau nu estimarile. Pana la urma, pentru cei ramasi fara job sau cu salariul ciuntit, schimbarea masinii sau motocicletei ar putea sa nu mai reprezinte o prioritate.
Etapele care trebuie parcurse de solicitanti
Cei care doresc sa participe la program trebuie sa ia de la dealeri cererea de inscriere in program, document care are o valabilitate de 120 zile. Apoi, in 30 de zile de la obtinerea cererii viitorul beneficiar al programului trebuie sa caseze autovehiculul vechi.
In final, in limita a inca 90 de zile de la casare trebuie achizitionat autovehiculul nou.
Radierea din circulatie a unui vehicul uzat, participant în cadrul programului Rabla, va fi efectuata, in premiera, din oficiu de catre servicul de Permise si Inmatriculari care s-a ocupat de inmatricularea acestuia, pe baza certificatului de distrugere transmis in format electronic de catre operatorul autorizat care l-a emis, iar titularul inmatricularii va primi dovada radierii prin posta, la adresa de domiciliu.
Lansat pe 25 martie, programul destinat achizitionarii masinilor electrice (full electric) sau hibrid plug-in are, in premiera, si o sectiune destinata celor care ar dori o motocicleta full electric. Prima de casare ramane la fel de mare, 10.000 euro pentru masinile full electric in vreme ce pentru autoturismele hibrid “la priza” va fi de aproximativ 4.500 euro iar pentru motocicletele electrice se acorda 700 euro (dar nu mai mult de 50% din costul vehiculelor).
Prin Rabla Plus nu se conditioneaza achizitia unei masini noi de casarea uneia vechi dar cei care doresc sa faca totusi acest lucru pot cumula si prima de casare de 6500 lei stabilita prin Rabla Clasic. Limita de subventionare de 50% din costul autovehiculului se mentine insa asa ca va trebui sa va faceti bine calculele.
Bugetul alocat pentru 2020 este de 140 milioane lei, cu peste 40% peste cel aferent Rabla Plus 2019. Ca noutate suplimentara: prin programul de finantare se impune beneficiarilor sa nu instraineze masinile achizitionate in acest mod cel putin un an de zile pentru a se impiedica externalilzarea subventiilor din Romania, care sunt printre cele mai mari din Europa.
De ce au avut nevoie producatorii de Iepurasul de Paste?
Piata auto din Romania inregistrase o scadere de 23% in primul trimestru din 2020, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme (APIA).
Pe fondul pandemiei si strategiilor de izolare impuse de autoritati, multi si-au temperat impulsurile de achizitie, fenomen vizibil mai accentuat din martie, cand piata a consemnat o scadere de 33% raportat la martie 2019, mult peste media trimestriala din acest an.
Pesimismul legat de veniturile viitoare este perceptibil la nivelul persoanelor fizice, care conteaza pe numai 35% din achizitiile raportate, companiile aducand restul de 65%. Ierarhia marcilor de autoturisme vandute avea pe prima pozitie Dacia, cu 7.437 unitati (27% cota de piata), urmata de Volkswagen (2.535-9,2%), Skoda (2.454 -8,9%), Renault (2.106- 7,6%) si Hyundai (2.040 unitati -7,4% cota de piata).
Caderea s-a accentuat in aprilie, cand vanzarile de masini noi in Romania au pierdut 50% fata de aprilie 2019, fiind comercializate doar 4.321 de unitati. Fata de anul anterior, reducerea in primele 4 luni este de 27%, numarul total de autoturisme comercializate in primele 4 luni ale anului fiind de 32.300. Si piata second-hand scazuse puternic in aprilie in Romania (minus 43%), numarul inmatricularilor fiind de 20.240.
Se putea insa si mai rau, avand in vedere faptul ca in Franta sau Marea Britanie, pietele auto s-au contractat cu peste 90% (in Marea Britanie numarul de unitati vandute s-a intors inapoi in timp, pana la nivelul anului 1946).
Consultati ghidurile Conso pentru
creditele auto si
leasing pentru a afla care sunt riscurile la care trebuie sa fiti atenti cand faceti o astfel de achizitie, care este perioada optima de rambursare si, nu in ultimul rand, ce masina va puteti permite in functie de costul imprumutului.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News