top banner

PwC: Doar 4% din masinile din Romania sunt noi

14 Aprilie 2016 | Autor: Conso

Programele nationale de innoire a parcului auto derulate in ultimii ani nu au avut succes. Varsta medie a masinilor din Romania este de 12,9 ani, cu 4,6 ani mai mare decat media UE, iar taxa auto pentru masinile second-hand este a treia cea mai mare din Uniune, raportat la venitul disponibil, reiese dintr-o analiza PwC Romania.
Mai mult, din analiza reiese ca varsta medie a parcului auto a crescut in ultimii ani, de la 7,7 ani in 2008 la 12,9 ani in 2014, in timp ce ponderea autovehiculelor mai noi de 2 ani a scazut de la 22% din totalul parcului auto la doar 4%.
Varsta medie a parcului auto ajunge la 14 ani in 2020 in ritmul actual
„Constatam ca in ultimii 6 ani de zile, de cand formula taxei de prima inmatriculare a fost pusa in acord cu regulile comunitare, parcul auto din Romania a imbatranit simtitor, astfel incat, continuand in ritmul actual, varsta medie a parcului auto va create la 14 ani pana in 2020, ducand la cresterea emisiilor poluante, dar si punand probleme de siguranta traficului”, a declarat Daniel Anghel, partener, Consultanta Fiscala, PwC Romania.
Conform studiului, din punctul de vedere al costului cu taxa de inmatriculare, Romania  se afla pe locul 8 in UE (cu 1,9% din venitul disponibil per capita), pentru masinile noi si pe locul 3 pentru cele second hand (15,4%). In timp ce Grecia, Portugalia si Olanda conduc sondajul prin impunerea de taxe ce reprezinta 13% -17% din venitul disponibil pe cap de locuitor (calculat la paritatea puterii de cumparare), taxa de inmatriculare reprezinta doar 0,4%-0,7% in Belgia, Slovacia si Spania, pentru masinile noi.
Pentru autovehicolele second-hand, cele mai mari taxe sunt percepute in Portugalia (59,9% din venitul disponibil per capita) si in  Grecia (26,7%).
In plus, Romania este una dintre tarile in care posesorii de autovehicole platesc si impozit anul la autoritatile locale.
Programul Rabla - eficient, dar insuficient
“In scopul stimularii vanzarilor de autoturisme noi au fost adoptate o serie de masuri, cum ar fi programul Rabla, care vizeaza reducerea varstei medii a flotei auto prin stimularea casarii masinilor vechi si a achizitionarii de autoturisme noi. Programul a fost eficient in indeplinirea obiectivelor sale. Cu toate acestea, impactul economic al programului nu a fost suficient pentru a schimba tendintele pietei”, spune Bogdan Belciu, partener, Consultanta pentru Management in cadrul PwC Romania.
In aceste conditii, reprezentantii companiei de consultanta sustin ca este nevoie de schimbarea sistemului de taxare in domeniu, insa gradual, si numai pentru masinile inmatriculate dupa aparitia noilor reguli, avand in vedere numeroasele modifcari ale sistemelor de taxare din ultimii ani.
Sistemul de taxare nu stimuleaza innoirea parcului auto
"Analiza noastra arata ca actualul sistem de taxare nu reuseste sa stimuleze intr-o masura satisfacatoarea innoirea parcului auto. Pentru a schimba situatia, ar fi necesar ca tara noastra sa ia in calcul un nou mecanism de impozitare al autovehiculelor care sa tina cont nu atat de capacitatea cilindrica, asa cum este in prezent, ci de elemente precum nivelurile de emisii ale autovehiculelor si normele Euro ale motoarelor acestora. Desigur, acest sistem s-ar putea aplica gradual numai autovehiculelor inmatriculate dupa intrarea in vigoare a unui pachet legislativ conturat in acest sens si oferind o perioada de gratie cu un termen rezonabil", a explicat Daniel Anghel.
O varianta ar fi comasarea impozitului anual cu taxa de inmatriculare, cu conditia ca taxa finala sa contina o componenta de mediu.
“Armonizarea sistemului anual de impozitare al autovehiculelor cu taxa de inmatriculare va incuraja achizitia de autoturisme noi, eficiente, ceea ce va conduce la o scadere a varstei medii a parcului auto la 10 ani pana in 2025, ajutand astfel la indeplinirea de catre Romania a obiectivelor de mediu asumate la nivel comunitar”, mai spun reprezentantii PwC.

Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News

Comparații

Credite auto

Credite auto
  • Compari ofertele și economisești bani
  • Aplici online la credit
  • Verifici situația de la Biroul de Credit
Compară
Educație financiară

Banchereza, pe înțelesul tuturor

  • Te ajutăm să înțelegi mai ușor contractele bancare
  • Vorbim în termeni simpli, pe înțelesul tău
  • Sfaturi financiare pentru consumatori
Citește

Un proiect susținut de

BCR

Credite auto & leasing

Alte Articole

Creditele auto au inceput sa tinteasca masinile electrice

Creditele auto au inceput sa tinteasca masinile electrice

Pentru achizitionarea unui autoturism, majoritatea bancilor ofera creditele de nevoi personale. Exista banci care au conturat produse distincte-creditele auto-iar in prezent avem si oferte dedicate strict pentru masinile electrice sau hybrid.

10 Apr 2023 | Credite auto & leasing
Plafonarea RCA, o veste buna pentru soferi

Plafonarea RCA, o veste buna pentru soferi

Guvernul a lansat in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care tarifele la RCA vor fi plafonate timp de 6 luni, pentru a se stopa cresterea exploziva a preturilor dupa falimentul City Insurance, fostul lider autoritar al pietei.

24 Feb 2022 | Credite auto & leasing
Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA

Axeria Iard, un nou competitor pe piata RCA

Dupa un an agitat, caracterizat de falimentul liderului City Insurance si scumpirea accelerata a tarifelor, pe piata RCA se fac primii pasi pentru cresterea concurentei prin aparitia Axeria Iard.

06 Ian 2022 | Credite auto & leasing
Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica

Cinci obstacole in procesul de a cumpara o masina electrica

Masinile electrice sau hibride au inceput sa ocupe o pozitie inalta in alegerile soferilor din Romania In ultimii ani, din ce in ce mai multi impatimiti de autoturisme si, mai ales, sustinatori ai mediului, achizitioneaza sau se documenteaza despre modelele verzi.

27 Dec 2021 | Credite auto & leasing

TE AJUTĂM SĂ-ȚI FACI CALCULELE

Calculatoare

Leasing auto

Calculează rata lunară, DAE și graficul complet de rambursare la un contract de leasing auto