Sistemul care urmeaza sa inlocuiasca timbrul de mediu pe piata auto pare a prinde contur. Ministerul Mediului a elaborat un proiect, care presupune introducerea unor abtibilduri (stikere) colorate, care sa faca distinctia intre autoturisme in functie de nivelul de poluare al acestora.
Astfel, pentru masinile cel mai putin poluante, respectiv cele electrice si cele cu motoare hybrid, urmeaza sa fie alocat un abtibild de culoare verde, numerotat cu cifra "0".
A doua categorie va fi cea a masinilor cu motoare pe benzina, Euro 5 si Euro 6, construite dupa anul 2011, care ar urma sa primeasca un abtibild de culoare albastra, numerotat cu cifra "6". In aceeasi categorie ar urma sa fie si camioanele si autobuzele cu motoare pe benzina fabricate dupa 1 ianuarie 2017.
Urmatoarele categorii de abtibilduri, in ordine descrescatoare, vor fi alocate pentru masinile din ce in ce mai poluante, la coada clasamentului fiind masinile cele mai poluante, care vor primi un abtibild de culoare rosie, numerotat cu cifra “2”.
Cat vor costa aceste stikere ramane un mister
Ce nu se stie, insa, este cat vor costa aceste abtibilduri, mai ales ca, potrivit reprezentantilor Ministerului, primariile vor introduce acest nou sistem din toamna acestui an. Mai mult, se stie ca aceste stickere vor avea preturi diferite in functie de orasul in care este inmatriculata masina si nu in cel in care circula. Totodata, exista posibilitatea ca primariile unor orase sa nu perceapa nicio taxa pentru aceste stickere. Tot primariile vor decide si in ce zone din oras se poate circula in functie de culoarea alocata masinii.
Mai grav este, insa, faptul ca soferii, care au platit, deja, taxa auto in una dintre multiplele variante in care aceasta a existat si nu si-au recuperat inca banii, vor fi obligati sa suporte costul acelui abtibild impus de primarie, acolo unde va fi cazul.
Cel putin la fel de grav este si faptul ca cei care au platit taxa auto si au dreptul sa si-o recupereze, avand in vedere ca autoritatile europene au decis ca cele trei forme de taxare - taxa speciala pentru autovehicule, taxa de poluare si taxa pentru emisii poluante-, din perioada 2007-2017, sunt ilegale, iar timbrul de mediu este partial ilegal, nu mai au aceasta posibilitate decat in instanta.
Si asta pentru ca, odata cu eliminarea timbrului de mediu, de la 1 februarie 2017, s-a abrogat si procedura prin care proprietarii de autovehicule ar fi putut sa isi recupereze taxa, pe cale administrativa, pe parcursul a 5 ani calendaristici, prin plata in fiecare an a 20% din valoarea acestora.
Desi si aceasta forma de returnare a banilor, in cinci transe, a fost considerata inacceptabila de catre Curtea de Justitie a Uniunii Europene, constituita, totusi, o alternativa pentru cei care ar fi vrut sa evite actiunea in justitie.
Romanii au de recuperat sume uriase de la stat
Fostul ministru al Mediului, Daniel Constantin, a declarat, intr-o conferinta de presa, ca Guvernul trebuie sa gaseasca modalitatea de restituire a sumelor catre proprietarii de masini, in conditiile in care estimarile institutiei pe care a condus-o indica o suma de returnat de 6,4 miliarde de lei.
“Daca cetatenii vor fi trimisi sa-si castige dreptatea in instan?a, atunci exista riscul ca aceasta suma sa se majoreze cu 20%”, a completat Daniel Constantin.
Pana acum, statul a restituit soferilor doar 1,62 miliarde de lei, pe baza unor hotarari judecatoresti.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News