Consumatorii europeni, afectati de scandalul Dieselgate, in care este implicat producatorul auto Volkswagen (VW) ar putea primi sprijin pentru a obtine despagubiri. Dupa mai multe interventii ale oficialilor europeni pe aceasta tema, si Agentiile nationale pentru protectia consumatorilor dau semne ca vor sa se implice.
Comisia Europeana a anuntat ca institutiile responsabile cu protectia consumatorilor in statele membre intentioneaza sa actioneze impreuna, astfel incat cumparatorii de masini cu sisteme de verificare a emisiilor poluante trucate din Europa sa beneficieze de aceleasi despagubiri ca si cetatenii americani aflati intr-o situatie similara.
Comisarul european pentru Justitie, Vera Jourova, a declarant ca, la intalnirea autoritatilor din cele 28 de state membre UE, care a avut loc la Bruxelles, oficialii danezi au sustinut un demers comun impotriva producatorului german de masini.
De ce nu acorda VW despagubiri si in Europa?
VW a recunoscut in fata autoritatilor din Statele Unite ca a instalat un software ilegal, pentru trucarea testelor de emisii, pe 11 milioane de masini diesel vandute in toata lumea, in special in Europa.
Insa, in timp ce in SUA producatorul ofera compensatii financiare proprietarilor de masini implicate in scandal, in Europa sustine ca nu a incalcat nicio lege si nu considera necesar sa compenseze consumatorii din regiune.
Pentru europeni, producatorul s-a angajat doar sa repare toate masinile afectate pana in toamna.
Potrivit Reuters, in Europa, concernul german profita de o serie de reglementari care slabesc sansele cumparatorilor de a obtine o compensatie.
Este vorba in special de faptul ca puterea de decizie in UE ramane in seama autoritatilor nationale, astfel incat reglementatorii de la Bruxelles, care sustin ca statele membre par a avea o intelegere tacita cu producatorii de masini in detrimentul consumatorilor, au putine parghii la dispozitie in acest caz.
Ce trebuie sa faca autoritatile nationale pentru a ajuta consumatorii?
Cu toate acestea, Comisia Europeana spera ca autoritatile nationale sunt de acord ca VW a incalcat doua seturi de reguli care se aplica in cele 28 de state si vor fi de accord sa fie aplicate diverse masuri, inclusiv compensatie financiara daca masinile afectate si-au pierdut din valoare.
Forul comunitar mai subliniaza faptul ca cele 28 de state nici macar nu au nevoie de unanimitate pentru a efectua un demers comun. Pentru cele care doresc sa se implice, urmatorul pas ar fi redactarea unei scrisori catre VW, care ar putea influenta cazurile consumatorilor impotriva producatorului german aflate deja pe rolul instantelor de judecata. .
„Este un instrument care pune presiune pe companii pentru a se supune regulilor”, a declarat un oficial al Uniunii Europene, citat de Reuters.
Scandalul Dieselgate, in care grupul Volkswagen este implicat, a izbucnit dupa ce, in toamna anului 2015, concernul a recunoscut ca, in perioada 2005 - 2015, a echipat 11 milioane de vehicule vandute la nivel mondial cu un soft care falsifica rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel.
Din cele aproximativ 11 milioane de vehicule afectate la nivel global, aproximativ 8,5 milioane sunt in Europa. Anterior, Volkswagen a estimat ca majoritatea celor 8,5 milioane autovehicule cu probleme din Europa pot fi reparate in 2016, dar altele trebuie sa astepte pana in 2017. Compania nu a precizat, insa, numarul masinilor care trebuie sa astepte reparatia.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News