In ciuda programului Rabla, contractia economica si constrangerile bugetare au dus la o scadere abrupta a vanzarilor de masini noi in ultimii 5 ani. In consecinta, parcul auto a imbatranit puternic, peste jumatate din autoturisme putand fi considerate rable. La nivel UE, o scadere mai puternica a vanzarilor de masini noi a cunoscut doar Grecia.
Atat cresterea preturilor la combustibil cat si cheltuielile de intretinere au facut ca detinerea unei masini sa devina tot mai costisitoare, se precizeaza intr-un studiu realizat de Allianz.
Acesti doi factori au fost simtiti cu atat mai pregnant in conditiile in care efectele crizei au pus presiune asupra bugetelor gospodariilor.
La nivelul UE, daca in 2007 s-au vandut si inmatriculat 15,6 milioane masini noi, in 2012 numarul acestora a scazut la 12 milioane. Iar scaderea s-a inregistrat atat in tarile din vestul Europei, cat si in tarile din Centrul si Estul continentului.
Romania se incadreaza in pietele cu cea mai abrupta scadere a vanzarilor de autoturisme noi – 77% in ultimii 5 ani. Astfel, daca in 2007 numarul autoturismelor noi vandute era de 315.600 unitati, in 2012 nivelul a scazut de peste 4 ori, la putin peste 72.000 de masini.
Conform studiului Allianz, doar in Grecia s-a inregistrat o dinamica mai accelerata a tendintei de contractie, respectiv o scadere de 79% in cei 5 ani.
Scaderea a avut loc in ciuda continuarii si chiar cresterii de bugete pentru programul Rabla la nivel national in toti acesti ani.
Jumatate din parcul auto din Romania este format din rable
Statisticile din studiu indica ca aproximativ 53,4% din parcul auto din Romania este format din autoturisme mai vechi de 11 ani.
Conform defintiilor si regulilor programului Rabla, este considerata rabla si poate fi casata orice masina cu o vechime mai mare de 10 ani.
Statisticile oficiale arata ca la nivel national exista peste 3,2 milioane de astfel de autoturisme. Pe langa problemele de mediu, situatia ridica un semn de intrebare si in ceea ce priveste siguranta la volan.
“In timp ce la nivel european asistam la manifestarea pronuntata a tendintelor de echipare a autovehiculelor cu dispozitibe si sisteme de asistenta tot mai sofisticate, ce urmaresc cresterea sigurantei la volan si in trafic, in Romania, varsta medie a autovehiculelor ce formeaza parcul auto este din ce in ce mai mare”, a precizat Remi Vrignaud, directorul general al Allianz Tiriac Asigurari.
Printre aceste noi tehnologii sunt incluse si sistemele de asistenta a soferului, cutiile negre telematice sau “butonul de urgenta”, acesta urmand sa fie o dotare obligatorie la nivelul UE incepand din 2015.
Ne puteți urmări și pe pagina noastră de Facebook sau pe Google News